INDIA: Everything is possible! - Reisverslag uit Pondicherry, India van Nienke Miezenbeek - WaarBenJij.nu INDIA: Everything is possible! - Reisverslag uit Pondicherry, India van Nienke Miezenbeek - WaarBenJij.nu

INDIA: Everything is possible!

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

25 Februari 2013 | India, Pondicherry

Als niks zeker is (wat altijd het geval is in India) is alles mogelijk.. dat is een motto die ik hier steeds in mijn hoofd heb en wat ook elke keer weer heel duidelijk blijkt dat het in India zo is!

Net als je denkt dat je weet hoe de dagen er een beetje uitzien gaat het natuurlijk ineens allemaal weer heel anders, als je denkt te weten dat het weekend op zaterdag en zondag is wordt het hier ineens verschoven naar zondag en maandag. Je weet nooit precies of een Indiër nou ja of nee zegt, of dat hij begrijpt wat je zegt.. het wiebelen met het hoofd kan echt van alles betekenen..je weet het niet zeker en alles is dus mogelijk in zijn ‘antwoord’.

Soms best nog een beetje zoeken en verwarrend, maar ik heb nu door dat het zo gaat hier en ik hou dus steeds in mijn hoofd dat er van alles onverwacht kan veranderen/ gebeuren, alles is mogelijk zelfs als je denkt dat het echt niet kan! (een publieke bus volproppen met ik denk wel meer dan 100 mensen, en als je denkt dat ie propvol zit, kunnen er volgens de busman nog makkelijk tientallen bij..) O ja en als je denkt te weten dat de koe heilig is India, de mobiele telefoon is hier echt heiliger denk ik..

De afgelopen week was een bijzondere week en is hij echt voorbij gevlogen, er gebeurt hier zo veel en ik wil jullie graag mee nemen langs de hoogte punten van afgelopen week..

Afgelopen woensdag hadden de fathers van verschillende projecten hier samen een meeting in een plaats hier verder op. Eva en ik mochten ook mee. Onderweg werden de huisjes van Pondicherry steeds meer vervangen door rieten hutjes en vervolgens kwamen de prachtig groene rijstvelden buiten de stad in zicht. Het is echt genieten om onderweg te zijn, er is altijd zoveel te zien! Eva en ik gingen een tempel verderop bezoeken terwijl de fathers een meeting hadden. In de bus zij Atache (de chauffeur) dat we onze slippers alvast uit moesten doen.. Eva en ik keken elkaar wel even raar aan, over straat met onze bloten voeten? Toch maar gedaan, beetje onwennig en vooral kijkend naar al het glas en vuil op straat dat ik probeerde te ontwijken liep ik met mijn blote voeten op weg naar de tempel. Ik weet niet wat ik enger vond, de drukke doorgaande weg oversteken of er op mijn blote voeten overheen lopen.. ik keek denk ik meer naar mijn voeten dan naar het verkeer en gelukkig leidde Atache ons veilig naar de overkant. De tempel was een prachtig grote Hindu tempel, heel bijzonder om te zien! De geur van de wierook, het geluid van de klankschalen en het gezang.. indrukwekkend om ook deze kant van India te zien!

Donderdag was Marlon (mijn nichtje) jarig en we hadden met haar afgesproken om met haar naar haar werk te gaan, haar huis te zien en haar verjaardag te vieren en bij haar te blijven slapen. Op de busstand hadden we afgesproken en daar ontmoetten we ook andere Deense vrijwilligers. We hebben lang op de bus staan wachten (waar we nog meer Nederlandse vrijwilligers ontmoeten van hetzelfde project als Marlon) maar door een staking kwam deze blijkbaar niet. Uiteindelijk hebben we een vrachtwagentje aangehouden en zijn we met zijn 7en mee gelift in de laadbak. Wat een geweldige ervaring zo in de achterbak door de stad rijden! Geen bus? Dan een vrachtwagen! Alles is mogelijk!
Toen kwamen we aan bij ‘Baby’s Sarahs Home’, een opvang en tehuis voor kinderen met een verstandelijke beperking, hier werkt Marlon. We hebben hier de hele dag Marlon (die er prachtig uit zag in haar Sari) haar verjaardag gevierd met de kinderen, een feestelijke boel was dat en ook bijzonder om haar project te zien! Daarna ons eerste ritje in een auto- rikshaw naar Aurobeach, waar Marlon woont. Zo’n Autorikshaw is ook een avontuur op zich, met zijn toetertje van niks moet een rikshaw zich door de chaos van het verkeer wurmen (werkelijk overal crost ie tussendoor, ook als je denkt dat het echt niet past tussen twee auto’s door in inhalen dan doet ie dat gewoon) en je leven ligt op dat moment in handen van de chauffeur en het ielige toetertje.
Aangekomen bij Aurobeach keken Eva en ik onze ogen uit. Wat een prachtige plek en een echt strand met zand en palmbomen! Mijn eerste palmbomen strand ooit! We hebben heerlijk gezwommen in de golf van Bengalen (onder het toeziend oog van nieuwsgierige Indiërs) en golven waren er zeker, en hoog ook, geweldig! Het was zo heerlijk om er even helemaal uit te zijn en niet te letten op de tijd, we waren echt even vrij! Savonds gingen we naar de gastmoeder van Marlon. Net toen we in haar schattige huisje waren viel de stroom uit en hebben we bij kaarslicht meegekeken hoe zij chapati maakte voor de groep. Met de hele groep chapati gegeten, echte chai masala thee gedronken en natuurlijk de verjaardag van Marlon gevierd! We sliepen bij Marlon en de volgende ochtend hebben we ontbeten en daarna zijn we naar Auroville gegaan met een rikshaw. Een bijzonder soort dorp met allemaal community’s.. een alternatieve mooie plek. Hier heb ik ook wat Indiase broeken gekocht en ik wil graag een keer terug om Auroville verder te verkennen.

Voor mij was dit echt even een weekendje weg, even vrij en genoten van elke seconden en van deze mooie nieuwe omgeving. Het was ook heel goed om er even uit te zijn merkte ik aan mezelf, het ritme en regime elke dag is best zwaar en ik denk dan ook dat ik echt ga zorgen dat ik af en toe even een middag vrij ben om weer even bij te tanken en weer vol energie naar de jongens te kunnen!

Afgelopen weekend op het Boys Home gebleven, de jongens zijn vrij in het weekend en dan brengen wij juist veel tijd met hen door. Zaterdagavond hadden we een speciale grote kerkmis op het grote Boys Home, met zijn allen bij elkaar. Iedereen zag er op zijn best uit en iedereen was vrolijk. De jongens kregen gesponsord eten en dus een supermaaltijd en de mis was erg mooi. Ik kreeg van een jongen een kettinkje met een kruisje eraan, ik wist niet hoe ik moest reageren.. zo waardevol! Dat zijn echt momenten om te koesteren..!
Zondag ochtend liepen de jongens ineens allemaal met hun kistje en matje naar het dak. Ze gingen hun spullen uitzoeken, schoonmaken en opruimen.. dit was hun hele hebben en houden wat ze hier hebben.. ik heb zelfs nog meer in mijn backpack zitten en laat staan wat er thuis in Nederland allemaal op me wacht. Dat zijn wel gekke dingen soms.. net als dat ze met zijn allen op een grote zaal op rieten matjes slapen, de hele dag een strak ritme hebben met studeren, klusjes doen, bidden, zingen en spelen.

Ik heb echt enorm veel respect voor deze jongens. Ongelooflijk hoe veel ze werken, veel studeren, hoe gehoorzaam ze zijn en hoe vrolijk en vol energie ze altijd zijn!

Gistermiddag hebben we een geweldige middag gehad met de jongens uit de 6e klas (de jongste jongens van rond 9 jaar) We hebben ze mee genomen naar het strand! Helemaal geweldig was dat! Helemaal lopend (zo’n 8 km) naar het strand gegaan, ieder z’n waterflesje en koekies mee. Het was geweldig om ze zo uitgelaten en vrolijk te zien op het strand, even uit waaien en er helemaal tussenuit! Eva en ik hadden ballen en tennisrackets gekocht, maar eigenlijk was het genieten van de zee al helemaal genoeg! Tot slot nog iedereen op een ijsje getrakteerd, het was echt een feestje! Volgende week zondag nemen we groep 7 mee, en de week daarop groep 8. Ik kijk er nu al naar uit om ook hun mee naar het strand te nemen!

Vandaag (maandag) dus nog een extra dag vrij met de jongens, ze zijn nu aan het studeren, straks als de games beginnen gaan we de nieuwe tennisrackets en ballen uitproberen!

Liefs uit India!
Nienke

  • 25 Februari 2013 - 15:50

    Birgitta:

    Hai Nienke,

    Wat een geweldig verslag!! Af en toe doe ik tijdens het lezen mijn ogen dicht en zie het voor mij. Daarna nog de foto's bekijken. Jouw enthousiaste koppie spreekt boekdelen!
    Heel veeel succes groetjes vanuit hier. Birgitta

  • 25 Februari 2013 - 21:15

    Astrid (mam!!):

    hoi lieve nienke, wat kun jij dit mooi beschrijven, heel ontroerend , maar ook wat jullie allemaal meemaken en doen, veel lieve groetjes Astrid

  • 25 Februari 2013 - 22:00

    Marjolein:

    Wat een ontzettend mooi verhaal weer! Wat doen jullie allemaal leuke dingen en wat fijn dat jullie zoveel plezier met de kinderen hebben! Geniet ervan! Liefs

  • 27 Februari 2013 - 10:59

    Sandra:

    Hoi Nienke, wat een mooi schrijven! Ik leef helemaal met je mee in jouw beleving. Geniet en heel veel moois in het wonderlijke India! Chapeau!! Gr Sandra (Wollewei)

  • 27 Februari 2013 - 13:24

    Jantieneke:

    Lieve Nienke! Mooi wat je allemaal mag beleven en meemaken en wat een andere wereld en ander leven... Dat vraagt wat van je aanpassingsvermogen en flexibiliteit! Op de de foto's zie ik een stralende Nienke, die echt aan het genieten is van alle nieuwe indrukken, ervaringen, avonturen en belevenissen en als ik je verhalen lees is het net of ik er ook even bij ben (was het maar zo....)
    Liefs een een dikke knuffel uit Zwolle!

  • 27 Februari 2013 - 15:50

    Babette (SBSO;):

    Hallo lieve Nienke,

    Wat een mooie verhalen heb je al geschreven zeg. Prachtig om te lezen!
    Fijn om te lezen dat het je zo goed bevalt en dat de jongens zo blij met jullie zijn. Hier gaat alles ook zijn gangetje. Sam pakt regelmatig je zelfgemaakte pictokaart, waarop je foto te zien is en je verhaaltje. Hij zegt dan: Nienke! Weg heh ;) Heel lief is dat. Je blauwe druifjes zijn inmiddels wat uitgebloeid, maar nog steeds worden ze genoemd door een paar kinderen: "Zijn van Nienke he". Dus je bent nog zeker niet vergeten. Heelveel plezier en nog meer genietmomentjes gewenst. Tot weer een volgend verhaal.
    Liefs Babette en de groetjes van de SBSOkids

  • 06 Maart 2013 - 12:07

    Sylvia Van Wonderen:

    Hai Nienke,
    Wat leuk die berichten van jou. En wat een levensbagage krijg jij er weer bij meid. Zo te lezen zijn ze ook erg blij met jullie. Fijn dat je het goed met Eva kan vinden, ze kan veel leren van zo iemand als jij.
    Ik merk dat je ook veel geniet van alles wat je meemaakt, heel goed en petje af!
    Hartelijke groet,
    Sylvia van Wonderen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nienke

Ik ben Nienke, 24 jaar en ik woon in Haarlem. Afgelopen zomer ben ik afgestudeerd als bewegingsagoog en psychomotorisch therapeut. Ik werk als invalkracht in de naschoolse - en vakantieopvang van het speciaal onderwijs. Maar nu ben ik in India! Hier werk en leef ik 3 maanden met 100 jongens (straatkinderen) die in het Don Bosco Boys Home wonen. Daarna reis ik nog 1,5 maand rond door Zuid India!

Actief sinds 12 Dec. 2009
Verslag gelezen: 899
Totaal aantal bezoekers 84228

Voorgaande reizen:

15 November 2015 - 23 November 2015

Ik ren voor Ethiopië

02 Oktober 2014 - 25 Oktober 2014

Trektocht door de Himalaya van Nepal

09 Februari 2013 - 23 Juni 2013

Op reis naar India

01 Juni 2012 - 09 Juni 2012

Circusproject in Roemenie

28 Augustus 2011 - 04 September 2011

Nienke fietst deTour for Life!

02 Januari 2010 - 02 Mei 2010

Nienke gaat naar Ethiopie

Landen bezocht: