Dag indrukwekkende en onvergetelijke India!! - Reisverslag uit Panaji, India van Nienke Miezenbeek - WaarBenJij.nu Dag indrukwekkende en onvergetelijke India!! - Reisverslag uit Panaji, India van Nienke Miezenbeek - WaarBenJij.nu

Dag indrukwekkende en onvergetelijke India!!

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

20 Juni 2013 | India, Panaji

Lieve allemaal,

Yoga, meditatie, lange treinreizen, Mumbai city en de sloppenwijk.. Een indrukwekkende laatste maand India!

Hier is ie dan, een laatste verslag van mij vanuit Zuid-India! Na al die maanden vol ervaringen (soms moeilijke,vermoeiende, bizarre, maar vaak geweldige en in ieder geval onvergetelijke) is het bijna tijd om naar huis te gaan. Over 1 dag vliegen Eva en ik naar Nederland! De afgelopen maand heb ik nog zoveel mogen mee maken hier, echt ongelooflijk hoeveel je kan zien, doen en ervaren als je aan het reizen bent. Steeds weer terecht komen op nieuwe plekken, van het ene avontuur weer een nieuw avontuur in…

Het begon met mijn treinreis alleen naar Trivandum, richting de Ashram. Ik was eerlijk gezegd behoorlijk zenuwachtig en zag er een beetje tegenop omdat het savonds laat was en ik alleen was. Op het station was bijna niemand te bekennen en de stroom was uit dus t was super donker. Dus toen de trein arriveerde was het feest; ik kon totaal niet zien waar ik erin moest! Ben maar snel een coupe ingegaan. Alle gordijntjes waren al dicht en het was super donker. Ik vond nog een leeg bedje in het gangpad en ben daar maar gaan liggen, met mijn tassen bij me op bed. Heftige nacht, gewoon omdat ik totaal geen idee had wie er om me heen lagen te snurken en of ik wel goed zat. Na ongeveer 12 uur kwam ik toch goed aan in Trivandum, helemaal in het zuiden van India. Daar ben ik met de bus naar de Ashram gegaan.

De Ashram was zo mooi! Wat een mooie omgeving, boven op een berg vlakbij een mooi meer. Ik kreeg een bed in de vrouwen dormitory, gezellig! Die avond was ik bij de eerste ‘satsang’ . Dit hadden we elke ochtend en avond, iedereen komt bij elkaar in de ‘Shiva hal’ en we mediteren en chanten (zingen/herhalen van teksten). Het is een Hindu gerelateerde Ashram en ze hebben twee guru’s die worden gevolgd en vereerd. Ik moest wel even wennen aan de liederen en rituelen!
In de ashram waren veel jonge reizigers van mijn leeftijd en het was heel fijn en leerzaam om met hun ervaringen vanuit de lessen te delen! Elke dag was er een vast schema; De ochtend begon om 5.20, om 6 uur hadden we Satsang. Dan hadden we thee en om 8 uur begon de yoga les. Om 10 uur hadden we brunch, dan karma yoga (corvee) en dan vrije tijd of extra yoga oefening. Om half 2 was er weer thee, dan lecture en dan om 15.30 weer yoga les. Om 18 uur eten en om 20.00 uur weer Satsang. Zo zagen mijn 10 dagen Ashram eruit! 4 uur yoga en 3 uur Satsang per dag! Heftig! Zeker het lange zitten op de grond in kleermakerzit was moeilijk, alles deed zeer en daardoor kon ik me dus echt niet concentreren of laat staan mediteren.. De eerste dagen was ik fysiek en emotioneel uitgeput, om alles begon ik zomaar te huilen.. Gelukkig was dit een proces, en elke dag ging het wat beter en kreeg ik meer energie en vertrouwen in mezelf! Wat is yoga fijn!! Ik hoop dit echt in Nederland ook te doen! We hebben ook een aantal keer een silent walk naar een prachtig meer gemaakt, super mooi! De laatste dag hadden we een workshop over cleaning van je lichaam. Hier deden we (gelukkig) alleen het cleanen van de luchtwegen. Ik wilde het zeker ook proberen en heb een ‘nettipot’ en een rubberen slangetje gekocht. Met de nettipot laat je het water van je linker naar je rechter neusgat lopen. Even oefenen maar ging al snel goed! Gek gevoel! Met het rubberen slangetje ga je via je neusgat door je gehemelte en pak je hem via je mond er weer uit.. tenminste dat is de bedoeling… wat een afschuwelijk gevoel! Maar ben trots dat ik het geprobeerd heb!

Ik heb echt een hele goede tijd gehad in de Ashram, ik ben zo ontzettend dankbaar dat ik hier heen ben gegaan en deze kans gegrepen heb! Bijzondere en super leerzame ervaring en leuke mensen ontmoet!
Op het station in Trivandum ontmoette ik Eva weer na 3 weken, met allebei zulke andere avonturen die we beleefd hadden, leuk om van elkaar te horen en gezellig om weer samen verder te gaan! We zijn nog 1 dag met de bus helemaal naar het topje van Zuid India gegaan, 8 uur met de bus voor 10 minuten daar maar t was het zeker waard! Savonds gingen we met de trein naar Goa, 17 uur in de trein maar samen was dat goed te doen en gezellig!

En toen ineens in Goa; weer een hele nieuwe omgeving! Inmiddels zaten we trouwens ook al ongeveer 1,5 week midden in de moonsoon. Wat inhoud dat er constant plensbuien zijn, en soms regent het gewoon uren en uren achter elkaar! Echt de regenbuien in Nederland zijn er niks bij..
We wilden allebei Mumbai graag zien nu we zo ‘dichtbij’ (13 uur met de trein) waren en nu het in Goa toch alleen maar regende en de beroemde stranden dus niet veel soeps zijn. Dus naar Mumbai! Na een lange treinreis kwamen we savonds in Mumbai aan en hebben we de eerste nacht in Salvation Army geslapen. Dat was wel even een leuke ervaring ook al was het meer voor arme backpackers dan voor daklozen! Daarna hebben we een hotel gezocht en Mumbai verkend. We hebben een hele indrukwekkende toer gedaan door Dharavi, de grootste sloppenwijk van Azië, midden in Mumbai. Echt zo onwerkelijk om hier doorheen te lopen! Heel veel werkplaatsjes gezien waar van alles gemaakt word, huisjes, de markt, de openbare wc.. en op het eind de half overstroomde straten tijdens een mega plensbui.. En hoe arm en vies en ongezond het ook lijkt, toch kan ik me voorstellen dat veel mensen hier graag leven.. het voelde op de een of andere manier ook als een hechte stad binnen een stad. Ik zal de beelden in ieder geval nooit vergeten! Na de tour gingen we zelf met de trein terug, stonden in de deuropening met onze haren wapperend in de wind!

We hebben ook de hele andere kant van Mumbai gezien, de rijke, moderne kant. Wij ‘woonden’ 3 dagen in Colaba, de ‘hippe’ kant van Mumbai. Veel clubs, luxe restaurants, miljonairs, modern geklede meiden en jongens, enorm veel shopping mogelijkheden (ook wij hebben geshopt!) wat een tegenstellingen! We zijn ook naar de bioscoop geweest, dat moest natuurlijk ook zo in het centrum van Bollywood!
En nu ben ik weer in Goa. Maandag ben ik met de nachttrein alleen naar Goa terug gereisd. Eva is een vriend opzoeken in Dehli en die zie ik zaterdag ochtend op de airport. Nog een weekje alleen op pad dus! Maandag avond in een overvol treinstation werd er voor mijn neus nog iemand beroofd.. echt niet alles zijn mooie en gave ervaringen hoor... gelukkig was de rest van de reis verder oke

Gister ben ik nog een dag zelf op pad geweest met de bus, eerst naar Old Goa en smiddags naar de kust. Ook een hele onderneming, kwam in de middle of nowewhere terecht. Gelukkig kwam ik een leuke groep jongeren uit Mumbai tegen en samen met hun naar een prachtige klif geklommen! Nog 1 keer de kust van India gezien!

En nu is het na al die ervaringen echt bijna tijd om te gaan. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er al een tijdje ook wel heel erg naar uit zie om naar huis te gaan. Om echt thuis te komen en iedereen weer zien! Als je reist ben je nooit echt thuis, je bent altijd op je hoede, moet vreemden vertrouwen, weet nooit waar je terecht komt, en je bent altijd de ’vreemde’ of de toerist..

Ik zie er daarom ook wel weer naar uit om naar mijn ‘eigen’ vertrouwde omgeving te gaan. En na alles wat ik hier in India gezien en ervaren heb kan ik echt oprecht zeggen dat ik zo ontzettend dankbaar ben dat ik in Nederland geboren ben, en dat daar mijn ‘thuis’ is, zeker als vrouw!!
Dag indrukwekkende, kleurrijke, veelzijdige, bizarre, en onvergetelijke India!!

En jullie allemaal tot snel! En bedankt voor jullie lieve en betrokken berichtjes!

Liefs uit India!

Nienke

  • 20 Juni 2013 - 20:51

    Birgitta:

    Lieve Nienke,

    Alweer het laatste verhaal via de pc. Wat is het snel gegaan als je zo terug kijkt.
    Wat heb je ongelooflijk veel meegemaakt, beleefd en ondernomen. Geweldig!!!
    Alvast een hele goede reis en Welkom terug.
    Tot gauw!!! We kijken naar je uit.
    Birgitta

  • 21 Juni 2013 - 11:58

    Peter:

    Ha Nienke, mooi verhaal weer, prachtige ontmoetingen en ervaringen!
    goede reis en welkom thuis.

  • 22 Juni 2013 - 10:04

    Jantieneke :

    Welkom thuis lieve Nienke!
    Graag hoor ik nog veel meer over al je avonturen, belevenissen en ervaringen alleen dan onder het genot van een kopje thee en natuurlijk samen met jou:-)

  • 22 Juni 2013 - 10:20

    Astrid:

    bijna thuis! heerlijk om je straks weer te zien en te voelen, ik ben super trots op je dat je dit zo gedaan hebt en zo ervaren. Zal je verhalen wel missen , altijd weer leuk als er een berichtje stond over een nieuw verslag!

    tot bijna!
    liefs mam

  • 22 Juni 2013 - 11:21

    Kim:

    Hoi Nienke,

    Wat een mooie verhalen heb je geschreven. Het was elke keer weer even vluchten van de hectiek van het Nederlandse leven en terug naar India. Wat een mooie dingen hebben jullie meegemaakt. Veel herkenning in verhalen, maar ook veel nieuwe avonturen. Goed om te zien wat jullie op het project allemaal voor de jongens hebben kunnen doen. En wat dapper dat jullie allebei nog alleen zijn gaan reizen. Dat is echt niet makkelijk in een land als India! Ik vind dat je wel heel mooi omschreven hebt hoe het is om als reiziger in India en ook weer verlangen naar huis te hebben! Ik heb genoten van je verhalen. Geniet er van om weer terug in Nederland te zijn bij je vrienden en familie. En ook veel succes om hier je draai weer te vinden! Dat valt ook nog niet altijd mee.. India is nu eenmaal zo bijzonder!

    Liefs,
    Kim

  • 16 September 2013 - 10:48

    Mirian:

    Hoi Nienke!
    Op internet ben ik opzoek gegaan naar reisverhalen over India omdat ik daar in December twee maanden heen ga. Ik lees dat jij op veel mooie plekken bent geweest! Wie weet ga ik daar ook nog wel een paar van bezoeken! Ook ik ben van plan om in een Ashram te verblijven. Ik vroeg me af of je de ashram kan aanbevelen waar jij bent geweest, en hoe deze ashram heet.
    Hopelijk wil je de moeite nemen mij te contacteren!
    Alvast heel erg bedankt!
    Groetjes, Mirian

  • 16 September 2013 - 19:55

    Nienke:

    Hoi Mirian,
    Leuk dat je op mijn blog terecht kwam in je zoektocht naar info over India
    Ik wil je best meer vertellen! Hoe kan ik je bereiken?
    Groetjes, Nienke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nienke

Ik ben Nienke, 24 jaar en ik woon in Haarlem. Afgelopen zomer ben ik afgestudeerd als bewegingsagoog en psychomotorisch therapeut. Ik werk als invalkracht in de naschoolse - en vakantieopvang van het speciaal onderwijs. Maar nu ben ik in India! Hier werk en leef ik 3 maanden met 100 jongens (straatkinderen) die in het Don Bosco Boys Home wonen. Daarna reis ik nog 1,5 maand rond door Zuid India!

Actief sinds 12 Dec. 2009
Verslag gelezen: 2156
Totaal aantal bezoekers 84194

Voorgaande reizen:

15 November 2015 - 23 November 2015

Ik ren voor Ethiopië

02 Oktober 2014 - 25 Oktober 2014

Trektocht door de Himalaya van Nepal

09 Februari 2013 - 23 Juni 2013

Op reis naar India

01 Juni 2012 - 09 Juni 2012

Circusproject in Roemenie

28 Augustus 2011 - 04 September 2011

Nienke fietst deTour for Life!

02 Januari 2010 - 02 Mei 2010

Nienke gaat naar Ethiopie

Landen bezocht: