Op reis door het Noorden van Ethiopië! - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Nienke Miezenbeek - WaarBenJij.nu Op reis door het Noorden van Ethiopië! - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Nienke Miezenbeek - WaarBenJij.nu

Op reis door het Noorden van Ethiopië!

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

07 Februari 2010 | Ethiopië, Addis Abeba

Hoi lieve Allemaal!

Hier dan eindelijk weer een bericht van mij! Een tijdje geleden alweer, en dat komt omdat ik gisteren ben terug gekomen van een prachtige reis door het Noorden van Ethiopië!
Nu hoor ik jullie al denken; een reis door Ethiopië? Je bent hier toch om te werken?
Daarom zal ik eerst even kort uitleggen hoe het allemaal is gegaan..!

Afgelopen weken hebben we namelijk nog niet echt aan het project waar wij voor komen kunnen werken. Er waren wel allemaal interessante andere projecten, zoals het tafeltennisproject. Maar we waren nog niet naar veel scholen geweest, en daar zijn we hier toch het meest voor!

2 weken geleden hadden de studenten van de sportoffice examens, en toen was de office dus dicht. Toen hoorden we ineens die week dat de week erna (afgelopen week) ook niet veel te doen zou zijn voor ons, omdat de scholen dicht waren na de examens!
Toen hadden wij zoiets van, kunnen we dan niet beter nu op vakantie gaan dan aan het einde van onze stage hier!? Dan winnen we tijd om te werken aan het project!

Dat hadden we op dinsdag bedacht, en toen zijn we naar allemaal reisbureaus gegaan om te kijken wat mogelijk was voor onze reis. We wilden graag naar het Noorden van Ethiopië. Naar Bahir Dar, Lake Tana, Gondar, en naar de Semien Mountains National Park.
We hadden ook een afspraak met een NL reisbureau hier gemaakt op woensdag ochtend. En we hadden het eigenlijk niet verwacht, maar we hadden binnen 2 uur een hele reis met een minibus en chauffeur door het Noorden gepland! En we konden de dag erop (donderdag) al meteen vertrekken! Dat ging allemaal heel erg snel dus! We hebben toestemming gekregen van de mensen hier en we konden op pad!

Ik vond het wel even spannend hoor, zo ineens op reis door Ethiopië! Normaal gesproken wil ik zoiets wel goed voorbereiden! En nu moest ik in een middag mijn spullen pakken!
Maar ik wist dat dit een goed idee was en dat we hierdoor tijd zouden winnen, en op reis gaan klonk natuurlijk ook wel heel erg goed! J
Dus die donderdag, de ochtend voor vertrek vertelde Sheme (onze chauffeur van Respo) dat Abel (onze chauffeur vanuit het reisbureau) had gevraagd of hij ook met ons mee wilde. Zij kenden elkaar van vroeger. Wij vonden dat natuurlijk hartstikke leuk als hij mee zou gaan! Toch ook een bekend iemand mee..! En extra begeleiding ;)
Dus om 12.00 uur stonden Abel en Sheme bij ons huis met de minibus. Snel de buren gedag gezegd en zo begon onze reis door het Noorden van Ethiopië..

Donderdag 28-01 12.00 uur begin van onze reis van Addis – naar Debre Libanos

Daar gingen we dan, op pad met de minibus en onze backpacks! Vandaag het begin van onze reis! Nadat we Addis verlaten hadden reden we al meteen echt door Afrika! Hutjes langs de weg, mensen en dieren op de weg.. vandaag hadden we maar een korte rit. Om 16.00 uur kwamen we aan bij onze lodge. Met prachtig uitzicht over een kloof! Onderweg ook een Monastry (kerk) bezocht, en een grot bezocht waar ze het heilige water vandaan halen. Bij de lodge nog een wandeling gemaakt naar een brug, super mooi uitzicht! S’avonds viel de stroom uit en hebben we in het donker bij een vuurtje en kaarslicht gegeten. Vroeg naar bed gegaan omdat het pikdonker was overal!

Vrijdag 29-01 reis van Debre Libanos – naar Bahir Dar (Lake Tana)

Vandaag de hele dag gereden. Onderweg een hoop gezien, hele mooie kloof met grote brug. Onderweg ook een hoop ‘public’ bussen gezien. Doodeng op die bergweggetjes! Blij dat ik in een minibus zat! Ook een aantal neergestorte auto’s gezien op de rotsen..brr..
Overal lopen mensen en beesten met een hoop zware bagage op de weg, terwijl het verkeer hier echt een gevaarlijke rijstijl heeft!
Onderweg een aantal keer gestopt, en dan komen er vanuit het niets ineens overal kinderen vandaan! Je vraagt je soms echt af waar die vandaag komen!
S’avonds aan gekomen in een hotel aan Lake Tana, super mooi uitzocht over het meer! We hebben ergens vis gegeten in een leuk restaurantje, en daarna naar een nachtclub gegaan in Bahir Dar. Ethiopisch dansen geleerd! (net de vogeltjes dans!)

Toen we in de bar zaten kreeg ik ook ineens een sms van een gast van de sportoffice. Met een hele liefdesverklaring! Help! Dat vond ik echt niet leuk! Die man is echt rond de 30 ofzo! En het kwam totaal uit het niets.. Ik heb maar een vriendelijk smsje terug gestuurd maar wel duidelijk gemaakt dat ik niets met hem wil! Straks kom ik echt nog met een Ethiopier thuis!
Haha, nee hoor, ik kijk wel uit! En gelukkig zie ik die gast nooit meer, want hij heeft een andere baan gekregen!

Zaterdag 29-01 blijven in Bahir Dar – varen op Lake Tana en naar de Blue Nile Falls

Slechte nacht gehad vannacht, erg last van mijn darmen! Ben wel 5 keer mijn bed uit geweest.. ook de kerken waren hier de hele nacht aan het ‘loeien’. Een soort man die aan het schreeuwen is.. en dat dan al om 5 uur.. ook ging er om half 6 een lucht alarm af, zo leek het tenminste.. bleek dat dat ook van de kerk was.. fijn!
Vanmorgen een heerlijk ontbijt gehad aan het meer.. En daarna met een bootje Lake Tana op gegaan! Super mooi! Pelikanen gezien! En mannen op Tankwa’s (kleine rieten bootjes) die het hele meer over varen in een dag. Naar een eilandje geweest, daar een monastry bezocht (kerk) echt super mooi! Daarna gekeken voor Hypo’s (nijlpaarden) de kans dat je die beesten te zien krijgt is erg klein, maar wij hadden super veel mazzel!! Hebben er 3 gezien!! Echt geweldig! Gewoon in het wild!!
Smiddags naar de Blue Nile Falls geweest. 1,5 uur rijden heen en terug door de rimboe over een onverharde weg. Wel heel mooi om het leven hier op het land van dichtbij te zien!
Maar 1% van de nijl gaat nu naar die waterval, van de rest maken ze stroom. Maar alsnog was hij heel erg mooi!!

Zondag 30-01 reizen van Bahir Dar - naar GorraGorra (andere kant van Lake Tana)

Vanacht ook weer een vreselijke nacht gehad, weer ziek en weer de kerken.. maar ja, hoort erbij! Door de bergen heen gereden naar Gondar, en vanuit daaruit nog twee uur over een onverharde weg naar Tim and Kim (2 NL mensen die een camping zijn gestart) in Gorra Gorra. Super mooi daar! We wisten niet wat we zagen, prachtige plek aan Lake Tana!
Savonds onder een prachtige sterrenhemel een BBQ gehad! Super gezellig! Abel en Sheme sliepen ergens anders, Ethiopiërs zijn erg bang voor wilde dieren, en die wilden dus niet in een tentje slapen! Wij wel hoor, wel gaaf juist tussen de hyena’s en schorpioenen! Want die zitten hier echt! Net als nijlpaarden en Nijlferanen trouwens! Geen stromend water en geen elektriciteit hier, heerlijk primitief kamperen! Echt leuk!

Maandag 1 februari cccreizen van Gorra Gorra – naar Debark

Vanmorgen vroeg op, zoals elke ochtend eigenlijk. Helaas geen hyena’s gehoord vannacht!
Na een heerlijk ontbijtje met prachtig uitzicht en warm zonnetje zijn we naar het meer gelopen. We mochten namelijk in echte Tankwa’s (die rieten kano’s) varen!! Super gaaf!
Wel een beetje spannend, super gammel bootje! Helemaal stil op het water.. geen golfje.. zo ontzettend mooi! (er zitten hier wel nijlpaarden en andere enge beesten in het water!! Maar gewoon niet aan denken..)
Het varen ging super goed en we zijn naar een eilandje gevaren. Niet eens in het water beland! Daarom daarna nog even gaan zwemmen! We hadden nooit gedacht dat we echt zouden varen en zwemmen in Lake Tana!! Daarna gedoucht onder een zak water in een rieten hutje.. super leuk! Sheme en Abel kwamen ons ophalen en verklaarden ons voor gek dat we hadden gezwommen en gevaren in het meer haha!
Vandaag een lange rit over onverharde wegen gehad naar Debark, het beginpunt van Semien Mountains National Park. Alle inkopen gedaan om 3 dagen in de bergen te kunnen overleven.

Dinsdag 2-02 reizen van Debark naar Sancabar (1e camping in de Mountains)

Vanmorgen onze gids en scout opgehaald voor in de bergen. Die moeten beide met ons mee. Dat betekent dat we begeleid worden door 4 mannen in de bergen! Veilig gevoel haha..
Prachtige tocht door de bergen gehad. We kwamen vroeg aan op het kampeer terrein in Sancabar. Daar werden we opgewacht door allemaal mannen uit het dorpje in de buurt en die rukten onze tent uit onze hand! We stonden er wel even van te kijken hoor.. wel wennen dat hier alles voor je gedaan word! Zij snappen niet waarom je dat zelf doet als je geld hebt..
Daarna een prachtige wandeling gehad van 3 uur naar een waterval.
Savonds hebben we met z’n 3en gekookt, Abel en Sheme onze gids en scout gingen in het dorp Injerra eten. Wij hadden bekijks van veel dorpelingen omdat we zelf kookten en afwasten! Was super lekker eten en we waren trots op onszelf!
Savonds met de locals ‘Tella’ gedronken (een zwart bier/wijn prutje, wil niet weten wat er in zit!) en daarna bij een vuurtje gezeten met acht mannen om ons heen! Die zaten in het Amhaars allemaal sterke verhalen te vertellen aan elkaar.. geweldig!

Woensdag 3-02 Reis van Sancabar naar Cheneck in de Semien Mountains

Snachts een beetje koud gehad, Sheme en Abel hoopten dat we niet naar Cheneck wilden, want die kampeerplaats ligt op 3600 meten en daar is het snachts nog veel kouder! Maar wij wilden daar toch echt wel heen! Daar heen gereden in de vroege morgen. We keken onze ogen uit toen we aankwamen! Wat een prachtige plek! Zelfs bavianen erbij! Snel tentjes opgezet en ons klaar gemaakt voor de tocht naar top op 4430 meter!! 830 meter omhoog klimmen dus.. was een super zware tocht! Kreeg af en toe echt geen lucht! Zo hoog was ik ook nog nooit geweest! Beetje maf was dat onze gids steeds 100 meter voor ons liep. Daar waren we wel een beetje boos om! We hadden niets aan de kerel! Gelukkig bleef onze scout wel gewoon bij ons! Na een barre tocht van 3 uur omhoog (vond ik nog best snel) waren we eindelijk boven, en wat een prachtig uitzicht! Niet voor te stellen hoe mooi en hoog!! Super gaaf! Daar even gebleven, en toen 2 uur naar beneden. Toen we aankwamen op de camping stonden er heel veel tentjes bij. We hebben ons gewassen bij een waterput (nee er is hier echt geen wc gebouw! Alleen een gat in de grond, wat heel fijn is als je last van je buik hebt..J ) Weer ons eigen eten gekookt, en savonds bij het vuur gezeten.
Om 8 uur, toen het koud begon te worden snel ons bedje ingegaan. Helemaal ingepakt!

Donderdag 4-02 Reis van Cheneck - terug naar Gondar

Vannacht niet echt geslapen, weer last van mijn buik, maar wilde snachts echt mijn bedje niet uit, bang dat ik daarna nooit meer warm zou worden. Niet heel erg koud gehad gelukkig.
Had mezelf ook echt super dik ingepakt! Om half 6 waren we allemaal wakker, en om 6 uur stonden we op en hebben we onze spullen ingepakt. Snel ontbeten, opgewarmd bij het vuur, en toen terug in de bus. De hele weg terug naar Debark, en daarna naar Gondar. De hele rit over onverharde weg, en met een minibus is dat niet zo heel prettig! Maar wel heel erg mooi!
In Debark onze gids en scout weer afgezet, en een platte band gemaakt. Toen onze weg vervolgd naar Gondar. In Gondar hadden we een hostel zonder water. Daar baalden we wel een beetje van na 3 dagen primitief in de bergen! Maar ach, nog een dag geen haar wassen kon er nog best bij! Naar een mooi kasteel geweest, en s’avonds bij een leuk tentje wat gegeten met zijn allen.

Vrijdag 5-02 Reis van Gondar naar Debre Markos (terugreis)

Vandaag aan de terugreis begonnen, lange dag in de auto, wel mooi uitzicht!
Aangekomen in een hotel in Debre Markos, daar gegeten en geslapen.

Zaterdag 6-02 Reis van Debre Markos naar Addis Abeba

Na een lange, maar ook weer mooie reis rond 14.00 uur ‘thuis’ gekomen! Was een super mooie reis, ik heb er echt van genoten en ik kan nog steeds niet geloven dat ik dat echt allemaal gedaan en mee gemaakt heb!

• 07 Februari 2010 - 10:26

Michelle:

Heej Nien,
    klinkt echt super gaaf! En ook mooie/leuke foto's! Ben wel een beetje jaloers hoor ;-)

• 07 Februari 2010 - 10:49

Mam:

hoi Nien,

Wat onwijs mooi en gaaf om iets van het land te hebben mogen zien, en wat een prachtig avontuur in deze mooie natuur.

erg stoer en dapper!

veel liefs

• 07 Februari 2010 - 11:13

Tatjana:

Hey Nien,
    Super dat je het zo naar je zin heb. Jammer dat de projecten een beetje traag lopen maar goed bezig je tijd nuttig te vullen :D. Jaloers hor.
    Nog veel plezier en we missen jou en Tessa super erg hor.
    x

• 07 Februari 2010 - 11:37

Veronique:

Hoi Nienke!!! wat een super leuk/mooi verhaal van je reis door dit prachtige land.Jij doet het toch maar allemaal!!! Je mag super trots op je zelf zijn , hoor!! liefs Veronique

• 07 Februari 2010 - 12:04

Joop:

Wauw, Nienke, wat indrukwekkend en dit neemt niemand je meer af!! geweldig!! :-)
    Knap van je hoor!!
    groet uit Haarlem

Hoi Nienke,

wat een indrukken allemaal, en wat mooi, allemaal,geeft wel een kick, he. groetjes Nicolet

• 07 Februari 2010 - 14:00

Jantieneke:

Jeetje Nienke wat een super gave reis hebben jullie gemaakt! Ga je nu dan eindelijk aan het werk ;)
    Liefs Jan10

• 07 Februari 2010 - 14:21

Loes Hag:

hoi nieke wel mooie verhalen en leuke foto,s ik vind je erg stoer met die andere meiden dat jullie dat allemaal maar doen, je moet wel lef hebben dat vont ik tenminste. nu meis ik wacht met smart na je volgende reis verslag erg leuk vind ik het doei

• 07 Februari 2010 - 14:30

Tineke Nauta:

Wat een avonturen. Wel geweldig dat je zoveel van het land hebt kunnen zien. Bedankt voor je mooie verhalen op je weblog. Nog een fijne tijd daar.

Groeten van Henk en Tineke (ouders van Nienke N)

• 07 Februari 2010 - 16:45

Tessa:

Nienke!
    Wow, wat een gaaf verhaal! Lijkt me allemaal supermooi om dat allemaal te zien, heeel wat anders dan hier in Lissabon haha! Veel plezier en succes met je stage!
    X Vanuit een regenachtig Lissabon!

• 07 Februari 2010 - 17:41

Eva:

Hee Nienke!

Wat klinkt dat super!! Echt leuk! En mooie foto's, word er jaloers van ;) Veel plezier ook als je stage straks begint!

x Eva

• 08 Februari 2010 - 02:24

Merlijn:

Heey Nienke,

Gaat alles goed met je?
    Ik maak het hier goed!! Doe de anderen de groeten!!!
    Succes

• 08 Februari 2010 - 08:39

Esther:

He korte Nienke ;)

Gaaf om je verhalen te lezen. Volgens mij vermaak je je nog wel even daarzo!

Geniet

Liefs Esther

• 08 Februari 2010 - 15:23

Noortje:

Heej lieve Nien!
    Wauw! Wat een verhaal! Super leuk om steeds te lezen hoe het met je gaat en wat je allemaal meemaakt! Hopelijk is het snel weer beter gegaan met je buik en kunnen jullie snel echt op de scholen aan de slag!
    Heel veel liefs uit het vrieskoude NL!

• 10 Februari 2010 - 09:38

Sanne:

Heej Nienke!!
    Wat is het daar mooi zeg!! Als ik je foto's zie word ik zooo jaloers!! Leuk om te lezen wat je allemaal ziet, doet en bewondert...
    Nu maar hopen dat vanaf nu de projecten allemaal goed gaan lopen en je naar alle scholen kan gaan:)..
    Veel plezier nog!! En geniet er van..

Xx

• 13 Februari 2010 - 14:52

Lotte:

Heey Nienke!

Zo wat maak jij veel gave dingen mee zeg!
    Hopelijk komt je project snel op gang!
    Geniet van je tijd daar!
    Groetjes Lotte X

• 14 Februari 2010 - 12:18

Daphne (Logeerhuis):

Hoi Nienke,

Ik was afgelopen weekend met je moeder aan het werk op de groep en we kregen het over jouw reis. Ik was toen zo benieuwd naar al je verhalen dus ik dacht even een kijkje nemen op je site!
    Wat een super verhalen zeg! Ik vind het echt heel stoer van je dat je op een onwijs groot meer gaat varen in een gammel bootje! En ook nog eens dat je weet hoeveel enge beesten er onder je zwemmen! Prachtige foto''s ook!:) Ik wens je heel veel plezier, geniet ervan!

Veel liefs,
    Daphne