No good bye, but see you!! - Reisverslag uit Haarlem, Nederland van Nienke Miezenbeek - WaarBenJij.nu No good bye, but see you!! - Reisverslag uit Haarlem, Nederland van Nienke Miezenbeek - WaarBenJij.nu

No good bye, but see you!!

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

03 Mei 2010 | Nederland, Haarlem

Lieve allemaal,
Wat is dat snel gegaan zeg, zo zei ik twee weken geleden nog dat ik nog 2 weken had, en nu zit ik gewoon thuis op mijn kamertje in Haarlem een van mijn laatste verhalen te typen…
Gister morgen vroeg ben ik geland op Nederlandse bodem. Na een vlucht van 7,5 uur kwamen we om 6.30 aan op Schiphol. Ik wist niet wat ik zag toen ik heel veel familie en mijn beste vriendin met een mooi spandoek aan de andere kant van het raam zag staan bij de bagage ophaal ruimte!
Ik had echt niet verwacht dat iedereen mee zou gaan om mij op te komen halen! Wel even raar om iedereen weer te zien.. Even omschakelen van mijn Ethiopische familie waar ik nog maar een aantal uur geleden afscheid van had genomen naar nu, mijn Nederlandse familie en vrienden!
Iedereen was erg verrast over mijn bos vlechten! Vorige week zondag zijn er 129 vlechtjes in mijn haar gevlochten! Zaterdag hadden we met Martha grote bossen nep haar gekocht, en zondag/maandag/en dinsdag zouden we een voor een ander kapsel krijgen! Ik was de eerste, en ik heb 10 uur gezeten! (ja, je moet er wel wat voor over hebben;) ) Nog steeds een wonder hoe ik zo lang heb stil kunnen zitten haha!

Maar goed, eigenlijk wil ik het nog niet hebben over de gebeurtenissen hier nu weer in Nederland.. Want ik moet eerst nog over de afgelopen twee weken vertellen!
Deze weken hadden we geen internet en af en toe geen stroom thuis, daarom heb ik geen verhaal meer kunnen plaatsen.
Dus ik heb nu veel te vertellen, dus ik hoop dat je even de tijd hebt om alles te lezen! ;)

De laatste twee weken ben ik vooral heel druk bezig geweest om mijn sponsorprojecten nog uit te kunnen voeren voor ik naar huis zou vertrekken..
Vorige week donderdag ben ik nog een keer naar TC geweest, en toen heb gekeken wat voor materialen het meest van belang waren om aan te schaffen. Ik heb een nieuwe lijst gemaakt en deze vrijdag met de meeting aan iedereen verteld en ik heb er feedback op gevraagd. Aan de hand daarvan heb ik uiteindelijk een nieuw plan en begroting gemaakt.
Nu moest ik zorgen dat ik mijn geld op tijd kreeg om materialen te kopen!

Maar eerst zat er nog een bijzonder laatste weekend tussen.. we worden namelijk beroemd! J nou ja, wie weet… Zaterdag hadden we opnames voor een videoclip! We waren door iemand van Dirr gevraagd of wij als forengi’s mee wilden spelen in een videoclip. Wij wilden wel mee werken!
De opnames waren in een traditioneel restaurant en wij speelden toeristen die informatie kregen over het Zuiden van Ethiopië. We moesten gewoon een beetje improviseren zonder te oefenen. We moesten ook het traditionele dansen nadoen! Ik voelde me echt behoorlijk voor schut staan haha, maar ach, over een week zou ik toch weg zijn!
Het was wel een leuke ervaring, zo op de set van een videoclip! Wie weet krijg ik hem nog te zien! En wie weet zien de Ethiopiërs mij nog wel voorbij komen op tv!

Zondag ben ik eerst smorgens met Klaske en Dawit (sportofficer) naar de kerk geweest en daarna hebben we voor de laatste keer een heerlijk taartje gegeten ;)
Daarna moest ik snel naar het huis van Martha, want ik zou mijn vlechtjes dus krijgen!
Het koste veel geduld en uithouding vermogen, maar ik heb nu dus een super mooie bos vlechten op mijn hoofd!


Maandag heb ik op de eerste school afscheid genomen. Dat was wel even gek al was het besef er nog niet echt. Smiddags ben ik achter mijn sponsorgeld aan gegaan, en toen hebben we ook foto’s uitgezocht voor de spat studenten en sportofficers. We wilden bij ons ‘afscheid’ foto’s cadeau geven aan iedereen.
Dinsdag heb ik ook weer afscheid genomen van de school waar ik altijd heen ging, en smiddags heb ik weer geprobeerd om te zorgen dat ik mijn geld kreeg. Dat was nog best een gedoe, en het lukte vandaag ook nog niet helemaal.
Inmiddels begon ik me daar ook wel een beetje zorgen over te maken! Zou het allemaal nog wel lukken voordat ik ga!?

Woensdag heb ik ook afscheid genomen op een school. De school had een hele koffieceremonie voor mij georganiseerd! Echt heel erg gaaf en ik was echt vereerd!
Voor de lunch gingen we met de sportofficiers naar het ‘meat house’. Ik heb toen een stukje rauw vlees gegeten! Rauwe koe! Ik vond het erg spannend, hoe zou mijn buik hierop reageren? Maar ik wilde het toch ooit een keer geproefd hebben! En het was best lekker!

Smiddags ben ik met Tio naar Dirr gegaan om met het hoofd van Dirr te praten. Zij moest akkoord geven voor mijn begroting en dan moest zij de cheque tekenen. Na een goed gesprek (ik was wel erg zenuwachtig! ) ging ze akkoord met mijn plan! Ik was zo opgelucht!
Helaas ging het daarna met de cheque niet zo snel, en na de hele middag wachten zijn we maar weg gegaan. Ik heb toen besloten om samen met het geld van Klaske en Eline alvast de sport en spel materialen te gaan kopen. Want ik had echt niet meer tijd!
Samen met Sheme, Ahadu en Eskinder heb ik een hoop materialen gekocht, zoals voetballen voor de sportoffice en voor TC, volleyballen, een volleybal net, tafeltennisrackets en een ballenpomp. Het was wel leuk om met 3 mannen te ‘shoppen’ haha!

Donderdag ochtend heb ik de materialen naar de sportoffice gebracht en toen hebben we ook weer afscheid genomen van een school. Snoepjes en foto’s gegeven!
Gelukkig was de cheque voor mijn geld nu wel klaar en we kregen ons geld dus terug, samen met het geld waarvan ik nog de satelliet en musicplayer van zou gaan kopen.
Smiddags zijn Klaske, Eline, Sheme en Ahadu en ik naar Merkato gegaan om de laatste materialen aan te schaffen. De satelite dish voor TC zodat ze daar voortaan ook bijvoorbeeld voetbal en dergelijke kunnen kijken met zijn allen, en een music player voor op de office en voor naar de scholen.
Daarna zijn we met een bus vol materialen naar TC gereden. We moesten omrijden en we reden over een zandweg die zo uit het Archeon zou kunnen komen.
Op TC werden we opgewacht door een aantal spat studenten en andere bewoners. Ze waren erg blij en verheugd op onze komst! Als eerste werd de satelliet geinstaleerd, daarvoor was er een jongen met ons mee gegaan vanuit de winkel. Helaas viel halverwege de stroom uit en kon de jongen de satelliet niet meer installeren. We hebben toen geregeld dat hij de volgende dag zou terug komen. Daarna heb ik alle materialen overhandigd aan de beheerder van het sport en spel materiaal. Ze waren super blij, want ze hadden eigenlijk niet echt meer materiaal om te kunnen sporten!
Om hun dank te tonen hadden ze een hele koffie ceremonie georganiseerd, dat was erg bijzonder!
Het was een hele mooie middag, en ik weet zeker dat ik een goede keus heb gemaakt om een aantal materialen te schenken aan TC!



Vrijdag was dan echt onze laatste dag op de office. En ik ging voor de laatste keer naar een school. Het afscheid op deze school was heel erg mooi. Eline en ik kregen een mooie sjaal als dank! Echt super gaaf. Ik had stroopwafels mee genomen (Koninginnedag!!) en plastic medailles, die heb ik aan de kinderen gegeven. En toen was het echt voorbij.. dit was de laatste school!

Smiddags op de office hebben we afscheid genomen van de spat studenten.. dat vond ik wel even moeilijk en ik kreeg daar wel even een brok in mijn keel van! Raar idee om afscheid te nemen.. Zelf zeggen ze hier; we zeggen geen ‘good bye, but ‘see you’. Dat vind ik wel mooi, en ik hoop dat het ook echt zo is en dat ik een keer terug kan komen!!
Daarna moesten Eline Klaske en ik naar buiten komen, stond er een schaap in de voortuin van de office! Die gingen ze speciaal voor ons slachten! De schaap werd mee genomen, op de grond gelegd, en zijn keel werd doorgesneden.. wel even een naar gezicht, maar toch ook super gaaf dat ze dit voor ons deden!
Smiddags heb ik ook samen met iemand van Dirr nog even een soort cheque gemaakt van mijn overige geld, dit geld geef ik aan de zomer sportclub. Een project van the house of sport. Dankzij mijn bijdrage aan dit project kunnen straks een hoop mensen met een beperking the joy of movement ervaren tijdens de sportclub!

Savonds hadden de sportofficers een afscheid feestje voor ons georganiseerd. Buiten in de tuin van de office met een kampvuur, waar de schaap op gebakken werd! Het was echt super gaaf om zo met kampvuur onder de sterrenhemel gezellig met elkaar te eten!
Na het eten kwam het officiële gedeelte, de speaches en woorden van dank.. wij hebben een activiteiten reader, collage, een ingelijste foto van onze groep, en foto’s voor iedereen individueel gegeven. En wij kregen allemaal een mooi shirt en armbandje met oorbellen! Super leuk! Ook heb ik toen de materialen voor de sportoffice overhandigd aan Demalash.(coördinator van de sportclub) (6 voetballen, een music player en 5 kogels voor kogelstoten) En daarna heb ik de cheque met mijn overige sponsorgeld overhandig aan Tio.

Het was een geweldige week, en een geweldige laatste avond! Het is uiteindelijk toch nog gelukt om allemaal mooie dingen te doen met mijn sponsorgeld en daar ben ik super blij mee! En ik weet ook zeker dat goed gebruikt gaat worden!

Zaterdag was onze echte allerlaatste dag.. Smorgens ingepakt en daarna nog even gaan shoppen voor de laatste souvenirs.
Smiddags hebben we bij Lydia koffie gedronken en afscheid genomen. En we hebben veel van onze kleren en toiletspullen weg gegeven aan haar. Daar was ze erg blij mee!
Daarna hebben we met Martha en Adenish thee gedronken. Ook voor hun hadden we kleren en toiletspullen.
Voor Martha had ik nog iets speciaals gemaakt. Mijn moeder had voor haar 50ste verjaardag geld gevraagd voor een goed doel. En ik had besloten om dat geld aan Martha te geven. Martha zorgd voor heel veel kinderen in de buurt en zij geeft ze nieuwe kleren en schoenen en eten als de ouders dat zelf niet kunnen betalen. Mama en ik hadden besloten om haar hierin een beetje te supporten met wat extra geld. Ik heb een kastje gemaakt met foto’s en nog wat andere spulletjes erin samen met het geld. Martha was super verrast en ik weet zeker dat ze het geld goed gaat gebruiken!
Savonds hebben we voor de laatste keer Injerra gegeten, en toen moesten we echt naar de Airport toe.. Met gemengde gevoelens in de bus
Martha ging mee, en de sportofficers kwamen naar de Airport toe. Ook Patricia en Dominique (de andere studenten) gingen mee. Dat was wel echt super leuk!
En toen moesten we toch echt ‘see you’ zeggen. Geen ‘good bye’, dat zeg je niet!

Ik vond het wel even heel moeilijk om alles en iedereen achter te laten hoor! Ik heb een ontzettend mooie tijd gehad hier, en ontzettend veel geleerd op heel veel vlakken..
En ik ga iedereen missen! Ik hoop dat ik inderdaad een keer terug kan komen om iedereen weer te zien!

See you!!
Nienke

  • 03 Mei 2010 - 13:24

    Danique:

    Wauw Nienke, wat heb jij een bijzondere laatste 2 weken gehad. En wat goed wat je allemaal met je sponsorgeld hebt gedaan. Ontzettend mooi om te merken hoe blij je mensen maakt. Hoe je mensen kunt helpen al met iets kleins! Super mooi.

  • 03 Mei 2010 - 13:42

    Joop:

    Lieve Nienke,

    Wat byzonder allemaal wat je hebt meegemaakt!!
    En wat fijn te weten dat ze nog zolang plezier zullen hebben met de kado,s die je van je sponorgeld hebt gekocht!!
    Sterkte weer met wennen in ons regen8ige kikkerlandje!!

    Zijn die bossen haar niet zwaar??

  • 03 Mei 2010 - 15:31

    Esther:

    Hey meis

    Ik hoop dat je een supergoede tijd hebt gehad. Ik wil al je verhalen horen.

    Lfs Esther

    P.S. Mocht je donderdag alweer in Zwolle zijn, ik vier dan mn verjaardag en je bent van harte welkom savonds!

  • 03 Mei 2010 - 16:22

    Henk En Tineke Nauta:

    Beste Nienke. We hebben ontzettend genoten van je verhalen. Wat kun je mooie verhalen schrijven en overal klinkt de liefde, die je voor de mensen daar hebt, in door. Wat heb je veel kunnen doen en wat fijn dat je sponsorgeld zo goed besteed is.
    Bedankt dat je ons door je verslagen even hebt laten kennismaken met Ethiopie.

    Hartelijke groet, Henk en Tineke

    PS: Je kast maakt het uitstekend!!

  • 03 Mei 2010 - 16:22

    Henk En Tineke Nauta:

    Beste Nienke. We hebben ontzettend genoten van je verhalen. Wat kun je mooie verhalen schrijven en overal klinkt de liefde, die je voor de mensen daar hebt, in door. Wat heb je veel kunnen doen en wat fijn dat je sponsorgeld zo goed besteed is.
    Bedankt dat je ons door je verslagen even hebt laten kennismaken met Ethiopie.

    Hartelijke groet, Henk en Tineke

    PS: Je kast maakt het uitstekend!!

  • 03 Mei 2010 - 17:51

    Ria Bosland:

    Hoi Nienke,

    Ik heb je verslagen altijd gevolgd en met plezier gelezen. Ik heb mijn Ethiopische hulp veel verhalen verteld over jouw aanwezigheid daar en zij is trots op je dat je dat doet voor haar vaderland. Sara en ik wisselen veel ervaringen uit over de verschillende culturen en jouw studiereis levert daar een bijdrage aan. Heel veel plezier in Nederland en dat het wennen is dat geloof ik zeker. groetjes Ria

  • 03 Mei 2010 - 17:54

    Loes Hag:

    nou niek ik zou je reis verslag missen het was heel bijzonder wat jij schreef en leuk je haar is bijzonder heb je nog geen jeuk nu ik wil wel je foto,s een keerje zien hoor, maar dat komt wel doei

  • 03 Mei 2010 - 17:54

    Loes Hag:

    nou niek ik zou je reis verslag missen het was heel bijzonder wat jij schreef en leuk je haar is bijzonder heb je nog geen jeuk nu ik wil wel je foto,s een keerje zien hoor, maar dat komt wel doei

  • 03 Mei 2010 - 17:54

    Loes Hag:

    nou niek ik zou je reis verslag missen het was heel bijzonder wat jij schreef en leuk je haar is bijzonder heb je nog geen jeuk nu ik wil wel je foto,s een keerje zien hoor, maar dat komt wel doei

  • 03 Mei 2010 - 21:51

    Jantieneke:

    Lieve Nienke,
    je laatste reisverslag...
    Ik heb je verhalen met alle plezier gelezen en hoop ze binnenkort live toegelicht te krijgen!!!
    Tot snel meis!
    Kus

  • 04 Mei 2010 - 05:34

    Loes:

    he nieke ik wil wel aan dacht krijgen op je reis verslag maar ik dacht tot hij niet verzond dus vandaar dat ik er 3 keer opsta met het zelfte verhaal nu doei he

  • 05 Mei 2010 - 07:58

    Jeremiah Huijdts:

    Hey Nienke!

    Gelukkig dat jullie veilig zijn aangekomen in Nederland.. Volgens mij is het wel slecht weer eh?

    Nja had even een vraagje, mocht je die foto vinden van de schoenenpoetser en mij.. wil je die dan even sturen naar jeremiahhuijdts@gmail.com??

    Thanks en geniet van je tijd in NL!! FRIKANDELLEN en MACDONALDS!! haha

    CU

  • 05 Mei 2010 - 17:38

    Lotte:

    Wauw!
    Tof haar :D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Haarlem

Nienke

Ik ben Nienke, 24 jaar en ik woon in Haarlem. Afgelopen zomer ben ik afgestudeerd als bewegingsagoog en psychomotorisch therapeut. Ik werk als invalkracht in de naschoolse - en vakantieopvang van het speciaal onderwijs. Maar nu ben ik in India! Hier werk en leef ik 3 maanden met 100 jongens (straatkinderen) die in het Don Bosco Boys Home wonen. Daarna reis ik nog 1,5 maand rond door Zuid India!

Actief sinds 12 Dec. 2009
Verslag gelezen: 465
Totaal aantal bezoekers 84195

Voorgaande reizen:

15 November 2015 - 23 November 2015

Ik ren voor Ethiopië

02 Oktober 2014 - 25 Oktober 2014

Trektocht door de Himalaya van Nepal

09 Februari 2013 - 23 Juni 2013

Op reis naar India

01 Juni 2012 - 09 Juni 2012

Circusproject in Roemenie

28 Augustus 2011 - 04 September 2011

Nienke fietst deTour for Life!

02 Januari 2010 - 02 Mei 2010

Nienke gaat naar Ethiopie

Landen bezocht: