'Dorowat, Kitfo, Tips, en injerra' - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Nienke Miezenbeek - WaarBenJij.nu 'Dorowat, Kitfo, Tips, en injerra' - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Nienke Miezenbeek - WaarBenJij.nu

'Dorowat, Kitfo, Tips, en injerra'

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

08 April 2010 | Ethiopië, Addis Abeba

‘Dorowat’, Tips, Kitfo, en Injerra woensdag 7 april 2010 18.00uur

Hallo allemaal!
Hoe is het met jullie? Fijne paasdagen gehad?
Nou ik wel hoor, paasdag eigenlijk, want ze vieren er hier maar een. De tweede is ook alleen maar commercieel en daar hebben ze hier niets aan omdat de mensen niet zoveel geld hebben hier!

Ik zal maar bij het begin beginnen..
Vorige week hebben we onze ogen uitgekeken als we op straat liepen.. overal zagen we beesten, beesten en nog eens beesten!
Mensen met kuddes schapen en geiten, vrachtwagens vol kippen en eieren..
Mensen die zojuist een schaap gekocht hadden en er gezellig hand in hand (lees: poot) een wandelingetje mee maakten. Of mensen die hun net gekochte geit of schaap liever op hun nek droegen.. ook gezellig! En weer andere mensen liepen met hele mooie nieuwe modieuse handtasjes (lees kippen die op hun kop aan hun poot worden mee genomen)
En weer andere mensen liepen liever niet zelf met hun nieuwe vriendjes of vriendinnetjes rond, maar probeerde ze in of op een mini bus te douwen. Zo kwam het dus voor dat als we op straat liepen, er weer een mini busje voorbij reed met een arme geit of schaap boven op het dak vastgebonden. Of dat we langs een mini busje liepen, waar zojuist 2 grote geiten in werden gedieuwd, terwijl de geiten zelf hard protesterend en luid geluid producerend zich probeerde te verzetten. Echt soms was het te zielig om aan te zien.. zeker omdat we al wisten wat er met die beesten zou gaan gebeuren, want dat had we al eerder mee gemaakt met kerst.

De meeste mensen vanuit de orthodoxe kerk hebben 55 dagen ( 2 maanden) gevast. En nu met Pasen (zondag nacht) mochten ze eindelijk weer vlees eten!! Vandaar dus al dat gesleep met die beesten..
Het vasten hield in dat de mensen 2 maanden geen vlees, ei, en melk mochten eten/drinken. En ze mochten ze ook niet ontbijten voor 12 uur smiddags, en geen sex hebben voor 2 maanden.
Je kan dan misschien wel begrijpen dat iedereen al meer dan een week bezig was met de voorbereidingen voor Pasen, dat werd een groot feest!

Ook bij ons thuis werden ook de nodige voorbereidingen getroffen voor Pasen.

Donderdag avond zijn met naar het Shareton hotel geweest. Echt de meest luxe plek waar ik tot nu toe in mijn leven ben geweest. En dat in Ethiopië! Je kan het je niet voorstellen eigenlijk.. We zijn wezen zwemmen en naar de sauna geweest.. we moesten natuurlijk wel schoon zijn voor Pasen! Het was eigenlijk gruwelijk om in zo’n luxe plek te zijn terwijl je weet dat buiten de mensen op straat liggen.. maar het was ook wel heel erg lekker om even helemaal echt heerlijk even te ontspannen en schoon te worden in de sauna!!

Vrijdag hebben we eerst heerlijk uitgeslapen. Ik was de hele week al hartstikke moe, en elke dag moeten we vroeg op. Dus die vrije dag kwam als geroepen! Daarna hebben we met de 5 meiden in huis grey’s anatomy zitten kijken. We zijn er met zijn allen een beetje aan verslaafd geraakt.. echt geweldig, vaak zitten we s’avonds met zijn allen op de bank naar Grey’s Anatomy te kijken, dankzij Annemarie die de hele serie bij zich had..!
We hebben de verjaardag van Dominique gevierd, zij werd 20! We hadden een taart gekocht en daar hebben we lekker van zitten smullen!
Martha en Adenisch kwamen vertellen dat ze ‘dorowat’ en injerra gingen maken voor een groot feestmaal voor Pasen. Dus of wij 5 kilo uit, en 2 kilo tomaat, en ‘eib’ (een soort kaas) wilde kopen. Natuurlijk wilden we dat! Dus boodschappen gedaan, en daarna zijn Martha en Adenisch de hele dag bezig geweest met het schillen en snijden van de ui en tomaat.
Wij mochten niet helpen, zo doen ze dat hier niet. dat is soms nog steeds wel moeilijk hoor! Ik zou graag even helpen, maar dat mag echt niet!
Savonds zijn we met zijn allen uit eten geweest en daarna uit gegaan, het was een super gezellige dag!

Zaterdag begonnen de voorbereidingen voor Pasen pas echt. Ik was eigenlijk van plan om eens goed aan school te werken, omdat ik een aantal dingen af moest hebben.
Toen ik druk bezig was kwamen Klaske en Martha het huis binnen stormen met twee doro’s (kippen) meteen chaos natuurlijk, iedereen wilde die beesten even vasthouden en er volgde een fotoshoot met de kippen!
Toen kwam Sami (onze bewaker) met een groot mes aan gelopen en toen was het snel gedaan met de kippen..
Hij pakte de kip op, en sneed de nek door, nou ja, het leek meer op zagen.. een hoop bloed en een heftig bewegend kippenlijf.. de kip werd op de grond gelegd en er werd een ton op gelegd en Sami ging erop staan.. nog even vocht de kip voor haar leven, en toen was het stil.. De andere kip volgede..
Martha en Adenisch stonden al klaar met pannen heet water, de kop werd van de kip getrokken en de kip ging het hete water in. Zodat de veren er mooi af konden worden gehaald. Daarna werd de poten afgesneden en de ingewanden en de eieren uit de kip getoverd. Binnen no time was er van de kip niets meer over, behalve kipfilet.

En een klein uurtje later stonden de kippen te pruttelen in de saus die Adenisch en Martha de dag ervoor al hadden gemaakt. De saus genaamd ‘dorowat’ dat eten ze hier altijd met de feestdagen!

In de nacht van zaterdag op zondag, paasnacht, zouden alle beesten geslacht worden. Al die ossen, schapen, geiten en kippen.. Zaterdag middag was er ook in onze straat weer een os gearriveerd. Dit keer iets kleiner dan toen met de Kerst. De bike studenten die ook bij ons in huis wonen wilden gaan kijken bij de slachting van de os die nacht. Dus de wekker ging snachts om 1 uur. Maar toen bleek dat er nog niets ging gebeuren, zijn we weer verder gaan slapen. Smorgens hadden we ook onze wekker gezet, omdat we naar de kerk wilden.
Toen we om kwart voor 8 de deur uit liepen, troffen de daar os aan, die net in stukken werd gehakt. Mijn maag begon rond de draaien, dus ik liep er snel langs. Leuke verassing op de vroege ochtend! Bleek dat de koe om 6 uur werd geslacht. Stiekem was ik blij dat we het gemist hadden.. een keer die slachting mee maken is ook wel genoeg!

Smiddags hebben we paaseieren die we zelf hadden geschilderd verstopt in de tuin voor de buurkinderen. Dat was erg leuk! Daarna hadden we een zelfgemaakte Paas brunch met zijn 5en. (Patricia, Dominique, en Klaske en Eline) de laatste weken deden we veel samen en dat is altijd super gezellig ! De jongens in huis gaan hun eigen gang.. ook prima!
Daarna zijn we even bij Lydia langs gegaan. Ook bij haar in huis was iedereen bezig met pannen vol met vlees die op het vuur stonden. En er werd natuurlijk ‘dorowat’ gemaakt!
Wij hadden echter net onze eigen Paasbrunch achter de kiezen, dus we hielden het bij thee. Het was wel erg gezellig om zo met zijn allen bij haar te zijn met haar familie erbij!

Savonds hebben we huiskamer omgetoverd tot een gezellige kamer met daarin een grote tafel waarop al het eten kon staan. Kaarsjes aan, tafels en stoelen van Martha geleend, de dorowat en injerra op tafel, en het feestmaal kon beginnen! We hadden een aantal buren uitgenodigd, en ook Sheme en Eskinder aten mee. Het was erg gezellig! En de injerra met dorowat was ook best lekker! (afgezien van een aantal stukken bot die ik af en toe tussen mijn tanden voelde knarsen) het was vooral gewoon erg gezellig, zo met zijn allen bij elkaar!




Maandag waren we uitgenodigd bij een van de spat studenten van de sportoffcie. Helen.
Zij vroeg ons al weken of we een keer naar haar huis wilden komen. En vandaag waren we vrij dus hadden we afgesproken om langs te komen! Zij kwam ons ophalen, samen met Yeshu, een van de sportofficers. (om te helpen met het vertalen naar Engels)
We kwamen in een buurt terecht waar ik nog niet geweest was, een drukke en wat armere buurt. Toen gingen we een straat in, en liepen we echt in zo’n straatje met aan alle kanten golfplaten huisjes en kinderen op straat. Af en toe kwamen we ook een stuk bot of orgaan tegen op straat, van alle slachtpartijen die nacht..

Het huisje van Helen was erg klein maar gezellig. Het was erg bijzonder om zo in een wereld van iemand binnen te stappen. Haar familie was er, en we kregen een glas honing water ingeschonken. Ook kregen we een bord vol injerra met dorowat en ‘tips’ (vlees) en aib (een soort kaas) Stom, maar ik huiverde wel even toen ik het voorgeschoteld kreeg! Het honing water was vast niet gemaakt van mineraalwater, en je weet maar nooit hoe het vlees is klaargemaakt.. Maar het is super onbeleefd om het niet te eten en te drinken, daar beledig je de familie echt mee. En stiekem was ik ook wel benieuwd naar het eten. Het is altijd maar hopen hoe je buik die nacht of de dag erna reageert! (het is goed gegaan gelukkig J )
Ook had Helen een hele koffieceremonie voor ons gehouden, de lekkerste koffie die ik ooit gedronken heb!

Al met al heb ik dus een bijzondere Pasen gehad! Zonder familie, maar toch ook weer met familie! Een hele hoop familie zelfs! En zelfs met chocolade paaseitjes, want die had mama voor ons mee genomen! ;)

Gisteren zijn we met zijn allen uit eten geweest, want vannacht vetrokken de bike studenten voor 3 weken naar Bahir Dar. Ineens is het weer stil in huis.. is wel even wennen en ik vind het ook wel jammer! Want met de meiden bij elkaar was het super gezellig!
Maar gelukkig komen ze als het goed is nog net thuis voordat wij weg gaan...
Want onze vertrek datum komt ook al steeds dichter bij.. maar daar wil ik het niet over hebben, want ik wil hier nu nog genieten, en nog niet aan naar huis gaan denken!!

Ik heb ook met Tio, en met twee spat studenten die op TC wonen een gesprek gehad. Tio zat erbij om te vertalen voor mij, en om te helpen met ideeën aandragen.
Ik wil kijken of ik sport en spel materiaal kan aanschaffen voor TC, (zie mijn vorige verhaal als je niet weet wat TC is) en ik wil kijken of ik misschien ook een veldje kan maken waarop ze kunnen voetballen. De spat studenten die daar wonen hebben daarna een lijst gemaakt met materiaal die ze graag willen en goed kunnen gebruiken. Vandaag heb ik met Tio een begroting en plan gemaakt. En deze heb ik vandaag naar Respo gestuurd. Ik ben dus druk bezig geweest deze week voor mijn sponsorproject!
Ik zou het super gaaf vinden als ik dit nog kan doen voor ik ga, en daar ga ik ook voor, 100%! En ik heb er vertrouwen in dit een mooi doel is voor (een deel van) mijn sponsorgeld!!

Zoals altijd houd ik jullie op de hoogte!
Veel liefs vanuit Ethiopië!!
Nienke





  • 08 April 2010 - 17:12

    Joop:

    Hi Nienke,

    Wat maak je veel mee!!
    Echt top hoe je alles zo intensief meemaakt!!
    geniet nog!!

  • 08 April 2010 - 17:37

    Astrid:

    Hoi Nienke,

    Bij sommige stukken van je verhaal moet ik erg lachen. Het is zo grappig hoe je dit beschrijft, en het leuke is dat ik me er nu ook een voorstelling van kan maken. Goed om toch iets te gaan doen voor de TC, en fijn dat Tio je ondersteunt!
    Een prima doel!

    Geniet nog even van alles en iedereen daar om je heen, zoals ik de 10 dagen samen met jou daar gedaan heb!

    liefs mam


  • 08 April 2010 - 19:39

    Noortje:

    Lieve Nien!
    Haha, ik heb ook even hardop moeten lachen om je beschrijving van de kippen, schapen en geiten haha! Lijkt me wel gek om die bovenop een bus te zien!!!
    Onwijs fijn dat je nu een idee hebt waarvoor je je sponsorgeld kunt gebruiken, ik weet zeker dat het goed terecht komt!
    Geniet deze laatste weken met volle teugen!!!
    Kus!

  • 09 April 2010 - 10:28

    Maud :

    Hoi nienke wel andere paasdagen dan je gewent thuis hoorde van astrid prachtige verhalen over jou en en hoe supertrots ze op je is en dat je het moeilijk vind om ook weer naar huis te gaan een heel dubbel gevoel maar meid geniet er nog maar veel van en ik vind het gewelgig hoe en wat je er allemaal doet zondag 11 april gaan we effe lekker swingen met astrid haar 50ste verjaardag ,
    liefs maud en familie

  • 09 April 2010 - 22:16

    Veronique:

    Hoi Nienke,
    Hebben die schapen ook een kaartje voor de bus, of mag alles zo mee? Je beschijft alles zo mooi en humoristisch!! Geniet nog maar, het is een ervaring voor je hele leven. groetjes xxx

  • 10 April 2010 - 12:55

    Esther:

    Leuk. Kan in NL ook nog wel een hype worden, kippenhandtasjes. Ben jij de trendsetter ;)

    Geniet nog ff meid!

    Liefs

  • 11 April 2010 - 15:02

    Birgitta:

    Ha die Nienke,

    Pasen kun je zo te lezen op heel veel manieren vieren... Maar met zelf slachten.. Hopenlijk wen je er niet teveel aan anders slacht je straks zelf je maaltijd in de tuin... neee!!!

    Je schrijft echt ontzettend leuk, je zou het bij thuiskomst wel als boekje uit kunnen geven. Want met de foto's erbij is het net alsof je over je schouder meekijkt.
    Succes Nienke, maak er nog een mooie tijd van!
    Veel groetjes
    Birgitta

  • 11 April 2010 - 17:32

    Merlijn:

    Krijg wel zin in een kippetje nu ik dit zie!!

    Genietze!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ethiopië, Addis Abeba

Nienke

Ik ben Nienke, 24 jaar en ik woon in Haarlem. Afgelopen zomer ben ik afgestudeerd als bewegingsagoog en psychomotorisch therapeut. Ik werk als invalkracht in de naschoolse - en vakantieopvang van het speciaal onderwijs. Maar nu ben ik in India! Hier werk en leef ik 3 maanden met 100 jongens (straatkinderen) die in het Don Bosco Boys Home wonen. Daarna reis ik nog 1,5 maand rond door Zuid India!

Actief sinds 12 Dec. 2009
Verslag gelezen: 368
Totaal aantal bezoekers 84224

Voorgaande reizen:

15 November 2015 - 23 November 2015

Ik ren voor Ethiopië

02 Oktober 2014 - 25 Oktober 2014

Trektocht door de Himalaya van Nepal

09 Februari 2013 - 23 Juni 2013

Op reis naar India

01 Juni 2012 - 09 Juni 2012

Circusproject in Roemenie

28 Augustus 2011 - 04 September 2011

Nienke fietst deTour for Life!

02 Januari 2010 - 02 Mei 2010

Nienke gaat naar Ethiopie

Landen bezocht: