Timket - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Nienke Miezenbeek - WaarBenJij.nu Timket - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Nienke Miezenbeek - WaarBenJij.nu

Timket

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

22 Januari 2010 | Ethiopië, Addis Abeba

Hai Sallamno!

Hier weer een verhaaltje vanuit het warme en mooie Addis Abeba!
Inmiddels alweer een week verder! Jemig wat gaat de tijd hier snel! Echt serieus, soms kijk ik even op een klok, en dan is het al weer later dan ik dacht! Mijn horloge heb ik al die tijd al niet meer om. Ik word hier echt gedwongen om tot rust te komen en rustig af te wachten! Soms is het voor mij echt een beproeving hoor, dat moet ik eerlijk toegeven. Ik ben zo gewend om overal heen te racen en mijn eigen pad te volgen. Hier word ik gedwongen om af te wachten tot we iets gaan doen! Ook word elke keer door iedereen benadrukt dat ik te snel loop haha. Dat is voor mij echt letterlijk en figuurlijk!

Soms is het wel een beetje frustrerend hoor, dan weet ik niet waar we heen gaan en hoe lang en wat we gaan doen. Dat komt voornamelijk omdat we nog steeds niet echt een vast programma hebben. (ik heb een beetje structuur nodig!) Dat begint af en toe wel een beetje frustrerend te worden hoor, omdat we hier nog steeds niet zo veel kunnen doen!
Maar goed, dat komt nog wel, en dan ga ik gewoon driedubbelzohard aan het werk!
En ik leer niet alleen van naar scholen gaan, maar ook gewoon overdag van alles wat hier gebeurt.

Deze week was het hier drie dagen groot feest. Timket genaamd. Dit is een mega groot feest vanuit de Orthodoxe kerk. De mensen zijn hier allemaal heel erg gelovig. Laatst zat ik naast een vrouw in een mini busje, en ineens begon ze allemaal kruisjes te slaan en gaf ze uiteindelijk een zoen op haar hand. Ik dacht; wat doe die nou ineens? Bleek dat we langs een kerk reden. Elke keer als de mensen een kerk zien, dan doen ze dat ritueel van kruisjes slaan.

Maandag ochtend zijn we eerst nog naar een school voor verstandelijk beperkte kinderen geweest. Dat was echt super leuk! De kinderen kwamen allemaal naar ons toe gerend en waren erg enthousiast. Ik heb mee gedaan met de spellen die de Spat studenten gaven. Ik merkte dat ik al best veel duidelijk kon maken aan de kinderen in het Amhaars! De school had een mooi groot sportveld, heel anders dan de andere school die ik gezien had. We mochten ook het klaslokaal van de kinderen zien!

Maandag middag begon het grote feest hier. Ik had snel nog even een witte sjaal gekocht. Want iedereen gaat deze dagen traditioneel (in het wit) gekleed over straat en ik wilde er niet als echte forengi uitzien. (dat word vaak naar ons geroepen als we over straat lopen, het betekent buitenlander) Maar; hoe doe je zo’n sjaal eigenlijk om? Eerst zelf wat geprobeerd, later probeerde Sheme het nog een keer beter.
We werden opgehaald door de sportofficers en door Sheme (chauffeur) en Eskiner en Sammy (bewaker) met z’n allen gingen we naar buiten en ik wist niet wat ik zag!
Wat een mensen massa! Echt niet te geloven! En iedereen was aan het dansen, en mooi gekleed, en er klonk muziek. Het was een grote menigte overal! Ik kreeg al snel opmerkingen van locale vrouwen over mijn witte sjaal. Die werd dus weer opnieuw omgedaan door een vrouwtje. Haha, ik dacht waar ben ik aan begonnen met die sjaal!?
Een aantal kerken uit onze buurt (in totaal 12) verzamelden zich over straat en wachten op elkaar om samen naar het Janmedafield te gaan en om de doop van Jezus te vieren. Alle koren van verschillende kerken hadden dus een optocht, met alle locale mensen erachter aan. Er waren ook twee ‘praalwagens in de optocht naar het veld’ het waren een soort boten zoals de ark van Noach!
Wij hebben ons hand in hand met de sportofficers en de anderen door de menigte gedrukt op weg naar het huis van Sheme. Daar werden op een muurtje getild en vanaf daar konden we alles heel mooi zien.

De volgende dag werden we al om 8 uur smorgens opgehaald en toen zijn we ook weer naar het Janmedafield gelopen. Daar was een ceremonie van heilig water dat over de mensen gesprenkeld werd. De hele middag hebben we weer op het muurtje gezeten bij het huis van Sheme, want alle kerken en koren gingen nu terug naar hun eigen kerk. De hele menigte van duizenden mensen keerden weer terug dus!

S’avonds zijn we ook weer naar het veld gegaan, dat was zo mooi! Overal zaten mensen in groepjes met kaarsen in hun hand gezellig bij elkaar en sommigen waren aan het bidden. Wij hebben zo ook een tijdje gezeten met een kaarsje in ons hand! Het was echt heel gaaf om mee te maken!

Woensdag, de laatste dag van het feest zijn we opnieuw naar het veld gegaan en we hebben daar gezeten en suikerriet gekauwd en een of andere plant (daar de vruchtjes van) gegeten.
Kortom; hele mooi en gave dagen dus!

Gister hebben we een vrouwen meeting gehad op de office. Dat was wel erg leuk!
Daarna zijn we met de sportofficers ergens voetbal gaan kijken en injerra gaan eten!
Ik begin Injerra steeds lekkerder te vinden! en ik heb ook de Machiato hier ontdekt! J

Vandaag zijn we naar de victory school for the deaf geweest. Een school voor dove kinderen. Het was zo raar, iedereen deed gebarentaal! En ik ‘verstond’ er natuurlijk niet zo heel veel van! Dat vond ik wel moeilijk, ik kon niet zo goed communiceren met de kinderen! Ze vroegen van alles, maar ik had geen idee wat!
Ik heb wel mijn naam al leren spellen in gebarentaal, en een aantal gebaren heb ik al geleerd vandaag. ik wil heel graag gebarentaal gaan leren hier! Elke donderdag middag word dat gegeven op de office, ook voor de SPAT studenten.
Ik zie het echt als een uitdaging om via gebarentaal en met heel weinig ‘verbale’ uitleg een activiteit te gaan geven!
Ik vind het ook echt het leukste om naar de scholen toe te gaan!
Helaas kwam ik er gister achter dat het hier volgende week vakantie is. Geen scholen dus. Echt Ethiopië hoor! Het gaat hier allemaal niet zo snel;)

Maar goed, we gaan toch het beste uit de week halen en we gaan proberen om naar een nationaal park te gaan!

Zondag gaan we op pad, Dan gaan we naar Lake Langano. Iets van 4 uur rijden buiten de stad!

Jullie horen de verhalen daarover wel weer van mij!
(Ik wil jullie verder niet jaloers maken hoor trouwens;) )

Chau!
Liefs,
Nienke

  • 22 Januari 2010 - 20:00

    Sascha:

    Hey Nien,

    Leuk om je verhalen te lezen. Geniet!

    liefs

  • 22 Januari 2010 - 21:22

    Veronique:

    Hoi Nienke , wat een geweldige ervaring doe je daarop,schitterend!!!
    En een tripje naar een national park lijkt me ook super!!!
    lieve groet Veronique

  • 22 Januari 2010 - 21:56

    Astrid En Peter:

    Ha Nienk,
    goed verhaal weer man, en wat een fantastische foto's.
    zo leuk dat je elke keer schrijft wat je meemaakt, en het lijkt mij erg leuk om met deze kinderen te mogen werken.
    Geniet

  • 23 Januari 2010 - 21:00

    Loes Hag:

    een leuk reis verslag, ff van hier er licht hier weer sneeuw zullen ruilen

  • 24 Januari 2010 - 08:28

    Joop Kramer:

    Hi Nienke,

    Wat leuk om je zo te volgen.
    Een ander leven daar! Wij rennen en vliegen hier maar altijd he??.
    Op het ""Schoter"" hadden ze je leuke stukje in de krant ook gelezen!!
    Ons koor doet mee aan de productie van"" de 3 musketiers"".
    Vanmiddag de laatste voorstelling ( 3 uur durend stuk met de pauze erbij gerekend!)
    Wel gaaf!
    geniet van dit spannende, maar verijkende deel van je leven!!

  • 25 Januari 2010 - 21:20

    Cock En Loek De Wit:

    Gisteren heel gezellig de 80 ste verjaardag van tante Kitty gevierd en daar van je moeder gehoord van deze site.
    Je bent een geboren vertelster !
    Maak er een mooie tijd van voor en met de kinderen.

  • 31 Januari 2010 - 11:39

    Marcel En Sylvia:

    Hai Nienke, wat een enthousisast verhaal weer. En wat een ervaring. Zo te lezen heb je het heel erg naar je zin en dat gecombineerd met het goede werk, helemaal top.
    Hoorde dat je nu op safari bent; wel uitkijken hoor. Geniet ervan een groetjes van ons alle vijf.
    fam. van Wonderen

  • 03 Februari 2010 - 21:12

    Esther:

    Ha

    Hoe is het met je? Leuk om je verhalen te lezen, ben wel benieuwd wat je nu weer meemaakt... Dus, kom maar op met nieuwe verhalen!

    Lfs Es

  • 05 Februari 2010 - 14:04

    Simone:

    Hey Nienke!
    Sorry beetje late reactie! Maar wat gaaf wat je allemaal al mee hebt gemaakt! Er gaat vast een wereld voor je open! Grappig dat je nu koffie lekker begint te vinden! ( misschien moet ik er dan ook maar is heen gaan :P ) Leuk om al je avonturen te lezen en foto's erbij de zien! Wat een verschil he, met hier!
    Geniet er van zolang het kan! En ik kijk uit naar je volgende verhaal op je blog! Good luck and have fun! Ciaooo x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ethiopië, Addis Abeba

Nienke

Ik ben Nienke, 24 jaar en ik woon in Haarlem. Afgelopen zomer ben ik afgestudeerd als bewegingsagoog en psychomotorisch therapeut. Ik werk als invalkracht in de naschoolse - en vakantieopvang van het speciaal onderwijs. Maar nu ben ik in India! Hier werk en leef ik 3 maanden met 100 jongens (straatkinderen) die in het Don Bosco Boys Home wonen. Daarna reis ik nog 1,5 maand rond door Zuid India!

Actief sinds 12 Dec. 2009
Verslag gelezen: 327
Totaal aantal bezoekers 84212

Voorgaande reizen:

15 November 2015 - 23 November 2015

Ik ren voor Ethiopië

02 Oktober 2014 - 25 Oktober 2014

Trektocht door de Himalaya van Nepal

09 Februari 2013 - 23 Juni 2013

Op reis naar India

01 Juni 2012 - 09 Juni 2012

Circusproject in Roemenie

28 Augustus 2011 - 04 September 2011

Nienke fietst deTour for Life!

02 Januari 2010 - 02 Mei 2010

Nienke gaat naar Ethiopie

Landen bezocht: