De-na-nesh? - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Nienke Miezenbeek - WaarBenJij.nu De-na-nesh? - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Nienke Miezenbeek - WaarBenJij.nu

De-na-nesh?

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

15 Januari 2010 | Ethiopië, Addis Abeba

Hoi Allemaal!
Hier weer even een berichtje vanuit het lekker warme Addis Abeba!
De-na-nesh? (hoe gaat het?)
Met mij de-na! (goed!)

Ik geniet nog steeds met volle teugen van alle nieuwe indrukken en avonturen hier! Het meeste geniet ik toch wel van het heerlijke klimaat hier! Ik hoef s’morgens niet uit het raam te kijken wat voor weer het is. Nee, ik kan gewoon een knie broek en een hempje aan. S’morgens misschien nog een trui erover heen, maar s’middags kan die zeker in mijn rugzak!

Wel moet ik af en toe nog wennen aan de lucht hier. De lucht is hier erg vervuild. Tenminste, zo voelt het wel aan. Als ik s’morgens naar buiten stap, moet ik daar nog aan wennen. Er hangt hier een soort van smog laag in de stad.
Ik begin al steeds meer te herkennen hier in de stad. Er zijn geen straatnamen of adressen. Alles word hier aangegeven via kruispunten.

Wij wonen bij Afentjober. Dat is het kruispunt waar wij vlakbij wonen. Als we naar de sport office willen, moeten we lopen of een mini-busje nemen naar Mini-lik. Ook weer een kruispunt. Arrat kilo is voor mij wel het belangrijkste kruispunt, en die kende ik ook het eerste. Verder heb je hier nog amnest kilo in de buur, en sedist kilo.
Ik heb ook al een aantal keer zelf boodschappen gedaan, half in het Amhaars, half Engels, en soms per ongeluk wat Nederlands. De supermarkt (lees: een raam met daarbinnen 2 jonge kerels die alle boodschappen uit hoge kasten halen) is hier maar een paar meter vandaan. Idiaal om s’morgens vers daboe (brood) en botar (melk) te halen. Als ik hier over straat (lees: stukken beton met heeel veel gaten) loop dan voelt dat soms best vreemd. Veel mensen kijken naar ons en roepen: Forenghi! Dat betekent buitenlander. Sommige mensen zitten zelfs aan me. Net was er ook weer een jongen die trok ineens aan mijn haar! Zeker om te kijken of het wel echt isJ Maar het is soms best raar om overal steeds bekeken te worden.

Het ergste vind ik nog de mensen die hier op straat en op de stoep liggen. Overal liggen mensen op straat te slapen. Sommige hebben nare wonden, maar de meesten hebben doeken om zich heen. Alsof er een lijk ligt. Savonds liggen er helemaal veel mensen op straat. Die mensen hebben gewoon helemaal niets. En dan komen wij net een mooi restaurant uit… de tegenstellingen zijn hier erg groot. En ik merk dat ik ook begin op te kijken als er een mooie auto voorbij rijd. Of een mooi gebouw binnenloop. Alsof dat iets unieks is voor mij. Maar het is gewoon vreemd. Zo’n ‘luxe’ gebouw, terwijl buiten de mensen op straat liggen. Het voelt soms ook niet fijn om in zo’n lux iets rond te lopen! Doe mij dan maar iets ‘normaals!’

Afgelopen week hebben we een aantal dagen geen water gehad. Ze hadden ergens de leiding gebroken. En toen er wel weer water was, was het alleen koud water. Ook prima om mee wakker te worden s’morgens!
Alleen was mijn haar super vet daardoor. En gister waren Klaske en ik ons haar zo zat, dat we het maar in een teiltje warm water hebben gewassen, dat was wel lachen!

Gister voelde ik me voor het eerst echt een toerist hier. We zijn met Damalesh (van de sportoffice) naar de Lion-zo geweest. Heel veel leeuwen in kleine kooitjes. Best zielig eigenlijk. Maar wel mooie beesten om te zien! En we mochten echt super dichtbij komen. Eline heeft zelfs een klauw aangeraakt! Best wel griezelig!
Daarna zijn we naar een orthodoxe kerk geweest. Schoenen uit en op blote voeten de kerk in. We hebben zelfs naast de grafkisten van keizer Heille Salassi en zijn vrouw gestaan!

Verder was deze week het tafeltennis project. De Spat studenten (de studenten die zelf een beperking hebben en leren om sportleraar te worden) kregen de hele week tafeltennis training. Zodat ze dat straks ook kunnen aanbieden op scholen. Ik vond het leuk om de spat studenten te leren kennen en om in contact met hun te komen. Ik ben druk bezig om al hun namen proberen te onthouden!
Het was wel jammer dat we deze week niet naar scholen konden. Maar volgende week gaan we wel weer naar scholen toe, daar heb ik veel zin in!

Morgen is Michelle jarig, het is wel vreemd om zo ver weg te zijn op zulke dagen!
Michelle: Hierbij alvast gefeliciteerd!!

Morgen gaan we naar Mercato. De grootste markt van Afrika. Ik ben benieuwd!


We hebben via de dir foundation een po box waar we post in kunnen ontvangen.
Als jullie het leuk vinden om mij post te sturen kan dat naar:

Dir Foundation
To: Nienke Miezenbeek
Po box: 3048
Code 1250
Addis Abeba
Ethiopie

  • 15 Januari 2010 - 20:32

    Els:

    Hé Nienke,

    Leuk weer, alles is zó anders hè? Maar je lijkt er erg snel aan te wennen. Als je je nu pas voor het eerst echt 'toerist' voelde...
    Veel plezier weer!
    En alvast gefeliciteerd met Michelle!

  • 15 Januari 2010 - 21:25

    Tonny Oosterhoff:

    Hallo Nienke.

    Heel leuk zoals je het thuisfront op de hoogte houd. Foto's zeggen bovendien meer als veel woorden. Jullie veel plezier en de groetjes aan Klaske en Eline

    Tonny (vader van Klaske)

  • 16 Januari 2010 - 11:28

    Loes Hag:

    een leuk en boeiend reis verslag ga zo door ik kijkuit na de volgende reisverslag

  • 16 Januari 2010 - 12:14

    Jantieneke:

    Je zit daar ook niet stil hé, volgens mij is dat geen verschil met hoe je hier in Nederland bent :-)
    Liefs

  • 17 Januari 2010 - 18:53

    Astrd:

    Hoi Nien
    In de zomer is het zeker dan heel erg warm daar. Nu dus voor jullie een prima tijd. Lijkt mij ook heerlijk.
    Ik vind het erg leuk om jullie belevenissen te lezen, en te zien via de foto 's . veel groetjes!!
    Raar jij daar en Mies deze week in Zwitserland.
    veel groetjes!!

  • 20 Januari 2010 - 09:47

    Ria Bosland:

    Heb je het overleefd op de markt in Mercato? Ik hoor net van mijn kennis dat het enorm druk en smerig is, maar wel heel gaaf. zij heeft ook vele malen de markt bezocht, maar doe het niet in het weekend! Je kan er mooie sjaals kopen etc.Als het goed is hadden jullie gisteren en vandaag nog feest, dansen op straat ect. Het was Timket!
    misschien staat dat wel in je volgende verslag. Een tip van mijn kennis: het bezoeken van kerken in de hoofdstad is een aanrader en vooral foto's maken van binnen.Werk ze en tot mails.

  • 20 Januari 2010 - 15:06

    Oma En Opa:

    We hebben je fotos en verslagen gelezen samen met Samara. Zo blijven we goed op de hoogte en vinden het erg leuk om ze te lezen!

    veel groetjes

  • 21 Januari 2010 - 07:52

    Marcel Van Wonderen:

    Tsjonge wat maak je toch allemaal bijzondere dingen mee. En ik vind het knap van je dat toch alles relativeert. Het blijft een vreemde ervaring al die tegenstellingen in zo'n arm land. En het is bijzonder dat jij een (welliswaar kleine) verandering kan bewerkstelligen, zodat het leven van die mensen toch af en toe een kleurtje krijgt. Ga zo door en probeer er toch van te genieten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ethiopië, Addis Abeba

Nienke

Ik ben Nienke, 24 jaar en ik woon in Haarlem. Afgelopen zomer ben ik afgestudeerd als bewegingsagoog en psychomotorisch therapeut. Ik werk als invalkracht in de naschoolse - en vakantieopvang van het speciaal onderwijs. Maar nu ben ik in India! Hier werk en leef ik 3 maanden met 100 jongens (straatkinderen) die in het Don Bosco Boys Home wonen. Daarna reis ik nog 1,5 maand rond door Zuid India!

Actief sinds 12 Dec. 2009
Verslag gelezen: 857
Totaal aantal bezoekers 84208

Voorgaande reizen:

15 November 2015 - 23 November 2015

Ik ren voor Ethiopië

02 Oktober 2014 - 25 Oktober 2014

Trektocht door de Himalaya van Nepal

09 Februari 2013 - 23 Juni 2013

Op reis naar India

01 Juni 2012 - 09 Juni 2012

Circusproject in Roemenie

28 Augustus 2011 - 04 September 2011

Nienke fietst deTour for Life!

02 Januari 2010 - 02 Mei 2010

Nienke gaat naar Ethiopie

Landen bezocht: