Me kam Ge na! - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Nienke Miezenbeek - WaarBenJij.nu Me kam Ge na! - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Nienke Miezenbeek - WaarBenJij.nu

Me kam Ge na!

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

08 Januari 2010 | Ethiopië, Addis Abeba

Vrolijk kerstfeest! Het klinkt misschien gek, maar hier was het gister kerst! Hier in Ethiopië hebben ze andere kalender dan dat wij gebruiken. Het is hier bijvoorbeeld nu 2002, en kerst is later dan bij ons! Ook de tijd is hier anders, als het voor ons 6 uur s’ochtends is, beginnen ze hier bij 0 uur. Dan beginnen ze zeg maar te tellen. Een beetje vreemd voor ons, maar hierdoor konden we wel mooi kerst in Ethiopië mee maken! En dus meteen een stuk van de cultuur hier leren..
Woensdag was het kerst avond. S’middags werd er een os in onze voortuin gezet, die zou snachts geslacht worden. Op woensdag en vrijdag is het hier vasten dag. Dan eten ze hier geen vlees en zuivel, en dan mag er ook niet geslacht worden. Dus alle beesten voor kerst werden die donderdag nacht geslacht. Zo ook de os die in onze voortuin stond. Smiddags gingen we even kijken, wat een groot beest! De buren durfden er allemaal amper langs te lopen, ik zelf vond hem ook wel een beetje griezelig!
Arme mensen kopen hier een doro (kip) voor kerst, als je iets meer geld hebt kun je een schaap kopen, en hier hadden 5 buren met elkaar een os gekocht. Nog een hele hoop geld voor hun trouwens! Wij waren wel benieuwd naar het ritueel rondom het slachten, en we wilden dat eigenlijk wel mee maken. Om kwart over 4 snachts zou de os geslacht worden, dus wij hadden onze wekker om 4 uur gezet. Om kwart over 1 werd ik ineens wakker van Lammert die in onze kamer stond en het licht aan deed. De os zou nu al geslacht worden!
Nog maar half wakker, en niet echt beseffend wat er gebeurde, schoot ik in mijn kleren en liep naar buiten. Ik had verwacht dat alle buren er zouden zijn, en dat het een heel ritueel was, maar er waren alleen 3 mannen; Sammy, onze bewaker, en een ‘slager’ en nog iemand die hielp. En wij 5 dus. Ik was nog steeds niet echt wakker, en ik kreeg ook geen tijd om wakker te worden. Voor ik het wist werd de os al door middel van touwen op de grond geduwd. Toen dacht ik; dit wil ik helemaal niet zien! Ik vroeg me af wat ik daar eigenlijk deed en waarom ik niet gewoon lekker lag te slapen in mijn bedje. Maar ik was ook wel weer benieuwd naar hoe het zou gaan, en ik vond dat ik ook respect moest tonen voor de tradities hier. Dus ik ging maar een beetje achter Annemarie en Lammert staan. De os begon te loeien en te kruinen, en toen ik even opkeek zag ik dat ze begonnen waren met de keel door snijden van de os. Al dat bloed! Ik voelde me maag omdraaien en werd er helemaal duizelig van. Het geluid dat die os maakte was echt heel erg naar! Het ging ook hartstikke langzaam! Ik vond het echt afschuwelijk! Ik draaide mijn hoofd even weg en toen liepen er twee ‘locals’ langs, die even ‘gezellig’ kwamen kijken. Ze moesten lachen om mijn waarschijnlijk super bleke gezicht. Er kwam steeds meer bloed uit dat beest, maar hij bleef maar geluiden maken. Ik dacht; waarom gaat ie nou niet dood!? Ik wilde echt dat die dood zou gaan, ik vond dit echt heel naar om te zien. Op een gegeven moment was het stil, gelukkig. Ik ben toen even gaan zitten. Intussen was Eline al weggelopen. Die kon het ook niet meer aanzien. Ik heb nog even zitten kijken, totdat ze een ander mes pakten. Toen dacht ik; nu moet ik echt weg! Ik wil echt niet zien dat ze die os in stuken gaan verdelen! Ik ben toen dus ook naar binnen gegaan. Daar trof ik Eline aan die ook misselijk was. Na lang gewacht te hebben op de anderen, die nog steeds stonden te kijken, ging ik toch maar alvast slapen. Nou ja slapen, ik was echt super misselijk!! Echt, ik kon er niet van slapen. Ik zal dit denk ik nooit meer vergeten! Maar toch ben ik blij dat ik wel gekeken heb, ook al verklaarde ik mezelf op dat moment voor gek. Dit hoort ook bij hun cultuur. Ik vind mezelf ook wel behoorlijk hypocriet eigenlijk, wel vlees eten, maar het niet kunnen aanzien als er een beest geslacht word. Maar goed. Dat was dus onze kerstnacht!

Kerst ochtend hebben we lekker uitgeslapen na ons nachtelijk avontuur, en een kerstbrunch gemaakt voor onszelf. Onze buurvrouw (en schoonmaakster) kwam ook eten voor ons brengen. Popcorn (dat eten ze hier bij de koffie) en brood. Echt zo lief! Die mensen hebben al bijna niets, en dan gaan ze ons nog eten brengen! Helaas was het brood echt niet lekker, (zuur) dus dat hebben we maar verstopt in de koelkast..



Door een andere buurvrouw werden we uitgenodigd voor een koffie ritueel (alweer!) bij een vriendin van haar een stukje verderop. Dus wij daar heen. Onderweg liepen we door een steegje en daar lag nog een deel van een schaap, met een hoop bloed erbij. Mijn maag draaide meteen weer 2 rondjes en ik was meteen weer misselijk. Ik hoopte dat we bij het koffieritueel niet te veel te eten zouden krijgen. Maar dat was dom van mij, want natuurlijk kregen we allerlei eten! Eerst rijst, toen Injerra, en daarna popcorn. Gelukkig kon ik duidelijk maken dat ik niet veel hoefde. Dat vond ik wel naar, maar ik was echt misselijk! Ik heb wel weer twee kopjes zwarte koffie met twee scheppen suiker gedronken. Dat kon ik toch echt niet laten staan, wonderlijk genoeg begin ik ook al aardig aan de koffie hier te wennen!

S’middags hebben we brood gegeten, en rond kwart voor 6 werden we door Sjimmie en Iskender gehaald om naar het concert van teddy Afro te gaan. De marco borsato van Ethiopië. We waren ruim op tijd, maar hebben toch eerst een uur in de rij gestaan. Het was complete chaos! Er zat geen structuur in de rij, en er reden ook steeds auto’s doorheen! Echt complete chaos! Teddy zelf reed ook nog langs, gebukt in een auto. Iedereen juichen. Teddy is hier echt de icoon van iedere Ethiopiër. Er waren nu 10.000 kaartjes verkocht. Er stonden een aantal bewakers bij de ingang, met stokken en geweren. Ze slaan hier serieus nog met stokken als je niet op past! Ik kreeg de kriebels van die mensen!
Het terrein zelf was echt heel mooi en luxe, en waren ook alleen maar mensen die zich een ticket konden veroorloven. Wij hebben het kaartje voor Iskender en Sjimmie betaalt, zodat ze met ons mee konden. We hebben eerst nog wel 2 uur gewacht en gedanst voordat Teddy eindelijk kwam. Toen hij er eenmaal was ging iedereen uit zijn dak! Echt geweldig! Wij waren al behoorlijk warm gedanst en konden nu helemaal los! J
Teddy zingt in het Amhaars, Iskender en Sjimmie vertaalde het af en toe voor ons. Ik vond het hele goede muziek, heel vrolijk en goede teksten. Ik heb hem ook goed kunnen zien, we hadden een kratje met drank gekocht, en daar stond ik een tijdje samen met Iskender op. Echt geweldig om alles te kunnen zien! In Nederland zou dat echt niet kunnen! Het was echt een super concert! Heel gaaf en hele goede muziek! Ik ben fan van Teddy Afro!, en ik ga zeker op zoek naar een cd van hem!
Dat was dus mijn tweede kerst dit jaar, en een geweldig mooie met hele nieuwe rituelen!

Vandaag waren we ook vrij (een soort 2e kerstdag alleen noemen ze het niet meer zo)
En we zijn samen met Sjimmie en Iskender naar Boliso gegaan. Een plaatsje 2 uur buiten Addis. Echt super gaaf om het platteland hier te zien! Dat was wel echt het echt Afrika zoals ik me altijd had voor gesteld. Kleine ronde hutjes, mensen die water halen bij waterputten, van die mooie Afrika bomen.. Echt prachtig!
We zijn in Boliso naar een resort geweest waar we de hele dag hebben gezwommen en in de zon hebben gelegen. Het is heel raar, maar de meeste Afrikanen kunnen helemaal niet zwemmen! Voor ons is dat zo vanzelf spreken, maar hier in dit zwembad waren wij de enige die het diepe in durfden en vooruit kwamen. We hebben geprobeerd om Sjimmie een beetje zwemles te geven. Het was echt een heerlijke dag! Ik kom helemaal tot rust hier na al die stres van Nederland! Mijn horloge heb ik expres al dagen niet meer om. Heeft hier toch geen nut, want alles duurt hier langer dan gepland. Ik heb geleerd: als ze zeggen nog 10 min wachten, dan nog minstens een half uur wachten. En als ze zeggen; over een half uur, dan moet je toch echt minstens nog een uur rekenen! En daar moet ik me maar bij neerleggen! Een goede ervaring voor mij!
Ik heb zelfs voor het eerst apen in het ‘wild’ gezien! Ze liepen rond langs het zwembad! Echt helemaal te gek!

Zo, ik geloof dat mijn verhaal nu wel weer lang genoeg is! Morgen hebben we een bruiloft. We vallen echt met onze neus in de boter deze week!

Chau!
Nienke

  • 08 Januari 2010 - 18:58

    Samara:

    Heey Nien!
    Leuk verhaal! maar heb nu wel een rot gevoel in me maag wat zielig van die os!! Nou heel veel plezier nog(K)

  • 08 Januari 2010 - 21:44

    Michelle:

    Zo jeetje, heb je niks te doen daar ofzo dat je zo'n verhaal typt. Ik moest er wel om lachen trouwens. Toch maar vegetarier worden? ;-)
    Wel leuke verhalen heb je..
    Ik stuur je binnenkort ook wel een foto van hier (10 cm sneeuw, -6 overdag, belachelijk)

  • 08 Januari 2010 - 22:19

    Peter:

    Goed verhaal Nienk.
    je maakt zo in korte tijd wel een hoop mee.
    gaaf.
    Veel plezier bij de bruiloft, wordt er dan ook weer wat geslacht?

    Veel plezier.

  • 08 Januari 2010 - 22:28

    Annemarie:

    Wat een superervaringen al zeg! Echt apart lijkt me het, zo anders..
    Ga je snel meer foto's op je site zetten? Ik ben benieuwd!!
    Liefs Annemarie *calo

  • 09 Januari 2010 - 10:30

    Ria Bosland:

    Hoi Nienke,
    Gisterenavond met je moeder uit eten geweest en toen gehoord dat je goed bent aangekomen en lees nu dat je je werkelijk al in een andere wereld begeeft. Mijn Ethiopische kennis houd ik op de hoogte van je verhalen en zij vind het geweldig dat je dit project doet. Ik wens je dan ook een hele goede en leerzame tijd toe en ik blijf je verhalen lezen. Groet, Rob,Ria, Casper en Teun.

  • 09 Januari 2010 - 10:52

    Merlijn:

    Wie weet leer je aan het einde van je stage ook wel zo'n os slachten;)!

    Kiddin, lijkt me ook niet leuk om te zien!

    Veel succes!!

  • 09 Januari 2010 - 13:20

    Veronique:

    HOI Nienke,

    Wat maak jij in korte tijd veel mee,zeg,super leuk!!
    Het leukste vind ik dat ik je bijna hoor praten, zo levendig is je verslag!!!liefs Veronique

  • 10 Januari 2010 - 12:11

    Maud:

    hoi nienke,
    wat een fantastische verhalen zeg en wat een cultuurschock zal het ook zijn voor je zo in afrika
    en die os ik werd al misselijk toen ik het las nou griet geniet er met volle teugen van (maar dat doe je volgens mij wel)
    groeten van ons allemaal
    liefs de KVD tjes

  • 10 Januari 2010 - 15:24

    Hannie Coolen:

    Kind, ik jank mijn ogen al uit mijn hoofd als de poes van nature dood gaat ...laat staan dat ik bij zo'n slachtpartij kan kijken. Je hebt gelijk dat je het mee wil maken ...dan maar misselijk!!!! gr. Hannie C

  • 12 Januari 2010 - 12:32

    Els:

    Poe hé, Nienke, wat beleef jij ontzettend veel zeg!
    En wat een uitroeptekens in je tekst :P
    Ik hoop dat je je steeds meer thuis gaat voelen daar, maar het ziet er naar uit dat dat niet zoveel problemen op zal leveren.

  • 13 Januari 2010 - 11:46

    Hilda:

    Nienke!

    Wat kan je goed schrijven;) En wat maak je veel mee! Ik begrijp wel dat je misselijk werd van die os..

    Veel plezier nog!

  • 14 Januari 2010 - 10:22

    Esther Wieles:

    hai Nienke!
    Wow, net weg en meteen dikke verhalen! Hoe geweldig altijd als je in t buitenland bent en echt alles anders is! Wat bijzonder dat ze daar ook zo anders leven kwa tijd enzo.. maf zeg!
    Geniet van alle feesten, omgeving, mensen, geur, etc! :D
    Liefs Esther

  • 21 Januari 2010 - 08:10

    Marcel Van Wonderen:

    Wordt er nog wel gewerkt .... :-) :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ethiopië, Addis Abeba

Nienke

Ik ben Nienke, 24 jaar en ik woon in Haarlem. Afgelopen zomer ben ik afgestudeerd als bewegingsagoog en psychomotorisch therapeut. Ik werk als invalkracht in de naschoolse - en vakantieopvang van het speciaal onderwijs. Maar nu ben ik in India! Hier werk en leef ik 3 maanden met 100 jongens (straatkinderen) die in het Don Bosco Boys Home wonen. Daarna reis ik nog 1,5 maand rond door Zuid India!

Actief sinds 12 Dec. 2009
Verslag gelezen: 286
Totaal aantal bezoekers 84204

Voorgaande reizen:

15 November 2015 - 23 November 2015

Ik ren voor Ethiopië

02 Oktober 2014 - 25 Oktober 2014

Trektocht door de Himalaya van Nepal

09 Februari 2013 - 23 Juni 2013

Op reis naar India

01 Juni 2012 - 09 Juni 2012

Circusproject in Roemenie

28 Augustus 2011 - 04 September 2011

Nienke fietst deTour for Life!

02 Januari 2010 - 02 Mei 2010

Nienke gaat naar Ethiopie

Landen bezocht: