Sallam,Buna en Shy! - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Nienke Miezenbeek - WaarBenJij.nu Sallam,Buna en Shy! - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Nienke Miezenbeek - WaarBenJij.nu

Sallam,Buna en Shy!

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

05 Januari 2010 | Ethiopië, Addis Abeba

Hoi Allemaal!
Ik ben zo enthousiast over alles hier, ik moest gewoon weer even schrijven haha!
Inmiddels is de derde dag hier al weer bijna voorbij. De tijd gaat snel! Maar dat komt ook omdat ik hier zo ontzettend veel mee maak en zie!
Gister ben ik voor het eerst naar het sport office geweest. Daar heb ik kennis gemaakt met de meeste SPAT studenten en sport officers. Samen met Annemarie ging ik met een paar van hun naar de Jeruzalem school. Een school voor dove kinderen. Een paar SPAT studenten gingen les geven aan de kinderen daar.
toen ik binnen kwam renden veel kindjes naar me toe en proberen mij van alle kanten te omhelzen, knuffelen, zoenen, en aan te raken! Even wist ik niet wat me overkwam! Allemaal kleine donkere kindjes, zo lief! Sommige kinderen waren doof of slechthorend, sommige kinderen hadden een verstandelijke beperking, en sommige kinderen waren volgens mij autistisch. Ze vonden mijn witte handen en mijn horloge allemaal erg interessant!
Ik heb mee gedaan met de meeste spelletjes, ook al verstond ik geen klap van wat ze zeiden. Ze spreken hier Amhaars, een moeilijke taal! Ik ben al hard bezig om woordjes te leren! Ze kunnen hier wel Engels, maar ik merk toch dat het heel handig is als ik ook zo wat woorden Amhaars ga spreken!
Gister Tijdens de lunch op de sport office hadden we weer Injerra, ik heb het wel geproefd, maar durfde niet te veel te eten.
Smiddags hadden we ook weer een koffie ceremonie! Echt, nooit gedacht dat ik zo snel aan de koffie zou wennen! Ik begin het nu al een beetje lekker te vinden zelfs! Ik denk dat dat ook komt doordat er heel veel suiker in wordt gedaan!
Gister avond zijn we weer uit eten geweest. Dat kost echt niets hier, en is super lekker! Ik had een hele grote mango juice (heerlijk!) en een halve pizza voor nog geen 40 birr (nog geen 2 euro in totaal) Echt ongelofelijk. Voor de mensen hier is dat veel geld!
Vandaag ben ik eerst naar de oorlogsveteranen geweest. Daar kreeg ik een rondleiding van een van de sport officiers. Het is een groot terrein met veel gebouwtjes waar veel oorlog veteranen slapen. Het enige wat ze te doen hebben is kippen verzorgen, een stukje grond bewerken, en nu gelukkig af en toe sport en spel.
Ik vond het wel heel mooi om kennis te maken met deze mensen, ik zou hier graag vaker willen komen!
Vanmiddag hebben we kerst gevierd op de sport office. Het was echt heel erg leuk!
Er werden toneelstukjes gedaan, grapjes gemaakt, gedanst. Echt leuk om mee te maken! Ik moest zelf ook iets zeggen, en mee doen met een spel!
Er staat een kerstboom in ons huis en op de sport office, en er worden kerst liedjes gedraaid hier. Wel vreemd om weer kerst te vieren! Maar ook erg leuk om de cultuur hier mee te maken!
morgen is het kerstavond, en donderdag is het kerst. Donderdag word er waarschijnlijk een dier geslacht smorgens vroeg. Daar zullen we misschien wel bij zijn. Donderdag avond gaan we naar een concers van de Ethiopische Marco Borsato. Er komen duizenden mensen! Ik ben echt heel erg benieuwd!
Ik heb inmiddels ook al een paar Amhaarse woorden geleerd. Om jullie een indruk te geven van de taal:
koffie = buna
thee = shy
hoi= Sallam
Dank je wel: Amaskana
tot 4 tellen: und, oelet, sost, arrat
Haha, ja ik moest ook even wennen aan de taal hier!
Ik heb het hier dus erg naar mijn zin, en tot nu toe gaat alles goed!
Morgen gaan we naar de ambasade om ons daar in te schrijven, en we gaan kennis maken met de Dirr Foundation. Ik ben benieuwd!
Nu ga ik lekker slapen, want het is inmiddels hier al weer half elf geweest en ik ben erg moe van alle mooie nieuwe indrukken!
Ik laat gauw weer wat van mij horen!
Chau, (doei)
Nienke








  • 05 Januari 2010 - 21:02

    Merlijn:

    Wow, nu al geintegreerd!!;)

    Veel plezier!

  • 05 Januari 2010 - 21:11

    Veronique:

    Ben ik nou de eerste die jou mailtje leest? Wat een super leuk verslag, ik ben bij dat je het naar je zin hebt,daar. En ik ben trots op jou!!!
    liefs Veronique

  • 06 Januari 2010 - 13:47

    Annemarie Cents:

    Echt leuk Nienke!!
    Veel gedaan al zie ik!

    Have fun!
    xx

  • 07 Januari 2010 - 07:27

    Marcel Van Wonderen:

    Wat doe je allemaal leuke dingen, Nienke !
    Klinkt allemaal erg indrukwekkend. Inderdaad bijzonder om weer Kerst te vieren. Waarschijnlijk zonder sneeuw.... hier stikken we ervan. Nou, blijf veel indrukken opdoen en we lezen er graag over.

  • 07 Januari 2010 - 07:29

    Noortje:

    Heej lieve Nienke!
    Wat super fijn om te lezen dat je het zo leuk hebt! Ik zie dat het daar 24 graden is, beter dan hier! Het was vannacht -9 en we zijn compleet ingesneeuwd!:o Dik 20 centimeter in een paar uur!
    Geniet!(K)

  • 07 Januari 2010 - 14:16

    Saskia:

    Ha Nienke!

    Wat een super gave verhalen. Je hebt het nu al prima naar je zin! Kun je nagaan je mag er nog een hele tijd blijven!
    Echt super veel plezier nog, en ik zal regelmatig op je site proberen te kijken!

    Liefs Saskia

  • 18 Januari 2010 - 16:42

    Tahné Van Wonderen:

    Koffie met veel suiker en pizza voor 2 euro!!!!
    Sounds like PARADISE!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ethiopië, Addis Abeba

Nienke

Ik ben Nienke, 24 jaar en ik woon in Haarlem. Afgelopen zomer ben ik afgestudeerd als bewegingsagoog en psychomotorisch therapeut. Ik werk als invalkracht in de naschoolse - en vakantieopvang van het speciaal onderwijs. Maar nu ben ik in India! Hier werk en leef ik 3 maanden met 100 jongens (straatkinderen) die in het Don Bosco Boys Home wonen. Daarna reis ik nog 1,5 maand rond door Zuid India!

Actief sinds 12 Dec. 2009
Verslag gelezen: 278
Totaal aantal bezoekers 84193

Voorgaande reizen:

15 November 2015 - 23 November 2015

Ik ren voor Ethiopië

02 Oktober 2014 - 25 Oktober 2014

Trektocht door de Himalaya van Nepal

09 Februari 2013 - 23 Juni 2013

Op reis naar India

01 Juni 2012 - 09 Juni 2012

Circusproject in Roemenie

28 Augustus 2011 - 04 September 2011

Nienke fietst deTour for Life!

02 Januari 2010 - 02 Mei 2010

Nienke gaat naar Ethiopie

Landen bezocht: