Het tropenmuseum, ja maar dan echt! - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Nienke Miezenbeek - WaarBenJij.nu Het tropenmuseum, ja maar dan echt! - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Nienke Miezenbeek - WaarBenJij.nu

Het tropenmuseum, ja maar dan echt!

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

27 Maart 2010 | Ethiopië, Addis Abeba

Hoi Allemaal!
Jeetje wat is het alweer lang geleden dat ik een verhaal heb gestuurd! En er is ondertussen natuurlijk alweer zo veel gebeurd, dat het vast wel weer een lang verhaal zal worden! Dus ik hoop maar dat je even tijd hebt J

Twee weken geleden ben ik best wel even erg ziek geweest. Snachts werd ik niet lekker, en midden in de nacht ben ik flauw gevallen en werd ik op de grond wakker met een tand door mijn lip. Klaske heeft toen de hele nacht voor me gezorgd, alles kwam er aan alle kanten uit! De volgende dag had ik 39,5 graad koorts, wat voelde ik me toen beroerd! Ik was ook wel geschrokken van die nacht, net als de anderen hier.
De volgende dag kwamen heel veel collega’s van de sportoffice langs, super lief! Ze zaten met zijn allen rond mijn bed! Martha en Adenisch hebben ook super goed voor mij gezorgd die dagen. Door alle goede zorgen ging het gelukkig ook al weer heel snel beter! En dat was maar goed ook, want mama zou die week komen!

Op donderdag avond ging ik samen met Sheme en Klaske en Eline mama ophalen.
Super leuk om haar weer te zien! Ook wel raar hoor, dat zij nu ineens ook hier in Ethiopië is, maar super leuk om haar alles te laten zien!
We zaten samen in een hotel, samen in een bed, haha gezellig! S’morgens vroeg om 5 uur werden we al wakker gemaakt door de kerk, voor mama meteen een warm welkom J Smorgens zijn we naar de sportoffice gegaan en toen heeft mama kennis kunnen maken met al mijn vrienden/collega’s. Lydia was hier ook deze twee weken vanuit Nederland, samen met collega’s die hier een nieuw project op de sportoffice opzetten. Een werkplaats zodat de spat studenten nu ook zelf rolstoelen en andere dingen kunnen repareren! Dus het was elke dag op de office zo en zo een gezellige drukte!
Klaske, Eline en ik hebben er voor gezorgd dat de sport op de scholen ook door kon blijven gaan, terwijl de anderen druk bezig waren op de sportoffice.
Elke morgen gingen wij dus naar de scholen toe! Mama vond het geweldig! Al die kinderen!
De mooiste opmerking van haar was dat ze het hier net het Tropenmuseum vond.
Al die kraampjes en winkeltjes, de mensen op straat, de natuur, de geluiden.. alles was voor haar een totaal nieuwe ervaring in een totaal andere wereld!
Ze moest vooral heel erg wennen aan de bedelende mensen op straat.

Ik had geregeld dat we een weekendje weg konden met Sheme en ook samen met de NL bike studenten en met Klaske en Eline. Zaterdag ochtend vroeg werden we opgehaald, en toen begon de reis naar Awash (het Oosten van Ethiopië) Met zijn allen in de bus, super gezellig! Het uitzicht vanuit de bus was erg mooi, mama kon niet stoppen met foto’s maken!
Smiddags kwamen we aan in Awash, eerst zijn we naar het hotel gegaan, en daarna hebben we geluncht. Daarna begon onze safari door het National Park Awash. Super gaaf, gewoon een National Park! We mochten boven op de bus zitten, en we kregen een scout mee. Boven op het dak reden we door het safari park. Wauw, wat was dat gaaf zeg! We hebben gazelles gezien, zwijnen, grote schildpadden mooie vogels. (net als in de Lion King) Helaas geen leeuwen en olifanten enzo.. dan moet je toch echt richting de grens van Kenia. Maar dit was ook geweldig! Vooral de Afrika bomen vind ik zo mooi! We zijn ook naar hele mooie watervallen geweest in het Park (de Awash falls) En we hebben daar gewoon echte krokodillen gezien! Serieus, ik dacht echt even dat ze nep waren! Ik kon het gewoon niet geloven dat ik die beesten in het wild zag! Super gaaf!
De volgende dag gingen we al om 5 uur smorgens op, het was nog donker! We reden weer naar het National park en daar kregen we twee scouts mee, en toen gingen we naar de hotsprings. Na twee uur rijden over een ‘raf road’, was het inmiddels licht geworden en gelukkig was het ook gestopt met regenen. Het was net het tropisch regenwoud! Zo rook het ook buiten!
Op een gegeven moment moesten we onze reis naar de hotsrpings te voet vervolgen. Door de modder! Wat hebben we gelachen! We waren allemaal al zwart voor we aankwamen! We kwamen aan bij een super mooi meertje, met super heet water! Serieus, je moest heel langzaam wennen aan de temperatuur, en iedereen kreeg een knalrood hoofd! Het was een super gave ervaring, midden in het tropisch regenwoud zwemmen! De geluiden, de omgeving.. net als in het tropenmuseum, maar dan echt!
Op de terug weg hebben we in een ander meer nog krokodillen gezien, er zaten er meer dan 40 in dat gebied! Haha, en wij liepen daar gewoon rond!
De hele terug weg heb ik samen met Klaske en Eline en Dominique op het dak van de bus gezeten, die wind door je haren en dan door de prachtige natuur, echt een geweldige ervaring! Mama heeft ook op het dak gezeten trouwens!

Afgelopen week zijn we elke ochtend vroeg naar de sportoffice gegaan en smorgens steeds naar een andere school geweest, volgens mijn normale programma.
Smiddags ben ik af en toe samen met mama op pad geweest door de stad, super gezellig!

Mama zit hier nu naast me, en hier is haar verhaal! Vandaag haar laatste dag, we gaan er nog een mooie dag van maken samen, en ik vind het super leuk dat ze hier geweest is en dat ze heeft ervaren hoe het leven hier in Addis Abeba is!

Astrid: (grappig om nu aan de “andere “ kant te zitten)
Je kunt je denk ik pas voorstellen hoe dit hier is als je er bent geweest! Ik kan nu ook heel goed Nienke haar enthousiasme voor dit land en de mensen begrijpen!
Ik ben ontroerd door de warmte, liefde en vrolijkheid van de mensen hier. Elke dag een warm en hartelijk welkom door ieder persoonlijk omhelsd wat de gewoonte is hier in Ethiopië . Ook op straat hier waar ontzettend veel mensen lopen, druk, veel verkeer, in de busjes tussen de Ethiopiërs, veel school gaande kinderen in soms ontzettend afgedragen uniformen, worden we zo vaak vriendelijk en nieuwsgierig aangesproken. Het was zo gaaf om samen met Nienke gewoon door de straten van Addis Abeba te lopen waar je verder geen enkele buitenlander (blanke) tegenkomt.
Vooral het feit dat Nienke wat Amhaars spreekt geeft veel krediet, en is ook wel heel erg prettig. (ik voelde me soms een beetje “Maxima”)
De bezoeken aan de scholen waren geweldig. Soms ook heel overweldigend, zeker als er een hele zwerm kinderen op ons afkwam en we helemaal omringd werden . iedereen wilde ons een hand schudden, begroeten, met ons op de foto…..
Scholen zijn hier erg groot, soms 600 tot 700 kinderen, ongelijk terrein, en midden op zo’n terrein vind je opeens een stenen lokaaltje waar dan in niets, donker en grijs
Een klasje kinderen zich bevind met een verstandelijke beperking, waar Nienke soms alleen , soms met Klaske of Eline, of een sport officer, sport en spel aan geven.
Als je dan al het enthousiasme ziet van deze kinderen, dan is dit denk ik zo waardevol wat je hun kunt geven. Daar kan niets materieels tegenop!
Ook leuk om te zien hoe hun begeleiders met hun omgaan. Zo anders als bij ons is het niet wat dat betreft.

Ik heb deze week zoveel gezien, beleefd, mensen ontmoet, de prachtige natuur gezien in Ethiopië en de bergen om Addis Abbeba, teveel om zo even te beschrijven en in woorden uit te kunnen drukken,
En ook ons reisje de binnenlanden in met 9 jongeren. 3 studenten uit Zwolle, 4 studenten van “bike 4 all”en Sheme onze chauffeur die ons overal zo door al dat drukke verkeer veilig door heen heeft geleid en zijn vriend was heel bijzonder, en super gezellig! (goed bewaakt tegen wilde dieren in het natuurpark van steeds 2 gidsen met geweer die dan ook bij ons in het busje zaten.

Nog even deze dag genieten, en dan…………….helaas, maar vol met een onbeschrijfelijke ervaring op allerlei gebied, en vooral ook heel gaaf om Nienke
daar zo aan het werk te zien!


Zoals jullie kunnen lezen hebben we dus een super week gehad samen en hebben we heel veel gedaan en beleefd!

Heel veel lieve groetjes aan jullie allemaal van ons samen!
Liefs,
Astrid en Nienke








  • 27 Maart 2010 - 08:34

    Peterm:

    Wauw, wat een heerlijk verhaal weer. En wat een gave fotoos. En As, natuurlijk is het hartstikke gaaf om de ervaringen van Nienke te delen. P


  • 27 Maart 2010 - 09:00

    Danique:

    Wauw!
    Wat weer een superverhaal! En wat een mooiee foto's! Ik vind het echt zo ontzettend leuk om je verhalen te lezen nien, en astrid, jou verhaal ook. Geniet van jullie laatste dagje samen in Ethiopië!=)

    Ik kijk uit naar je volgende verhaal nien!
    Heel heel veel plezier weer.
    xx Danique

  • 27 Maart 2010 - 09:00

    Danique:

    Wauw!
    Wat weer een superverhaal! En wat een mooiee foto's! Ik vind het echt zo ontzettend leuk om je verhalen te lezen nien, en astrid, jou verhaal ook. Geniet van jullie laatste dagje samen in Ethiopië!=)

    Ik kijk uit naar je volgende verhaal nien!
    Heel heel veel plezier weer.
    xx Danique

  • 27 Maart 2010 - 12:54

    Birgitta:

    Astrid: ik kijk uit naar je verhalen en foto's live bij een kopje thee!

    Nienke: Het blijft echt geweldig wat je doet! Geniet nog en ga lekker verder want je doet reuze goed werk!! En je verslagen zijn onwijs leuk om te lezen.
    Groetjesss

  • 27 Maart 2010 - 16:20

    Samara:

    Heeey wat een leuk verhaal!
    Astrid nog een fijne dag/ avond en nien nog veel plezier.
    xxx

  • 28 Maart 2010 - 14:12

    José Spaan:

    Tjeemig, dit is ook wel Astrid helemaal in haar element!!! Top! Wat zullen jullie samen genoten hebben. Jammer As, dat je dit zo'n 30 jaar geleden niet wist. Dan had je het zeker gedaan, toch?
    Hartelijke groetjes,
    José

  • 28 Maart 2010 - 16:19

    Loes:

    he as wat heb je het gaaf gehad goed om te zien hoor

  • 28 Maart 2010 - 17:29

    Nicolet:

    Goh, ik had toch mee moeten gaan. leuk hoor, doet me weer aan onze reis denken zo'n 13 jaar terug, ook bovenop de bus in Sumatra,

    gr. Nicolet

  • 28 Maart 2010 - 18:16

    Ellen Groeneveld:

    Wat een mooie foto's, net een film. En astrid vast een geweldige reis voor je in een hele andere wereld denk ik, jammer dat het zo kort is....?

  • 29 Maart 2010 - 08:53

    Esther:

    Superleuk dat je moeder langs is geweest. Heb je al post ontvangen? Hoop dat het aankomt. Altijd een beetje spannend. Geniet nog ff lekker, Nienke!

    PS. Open kring is nu echt in ons kringhuis. Heel leuk!!!

  • 29 Maart 2010 - 11:23

    Patricia:

    Hallo Nienke,
    Ik ben een oud-studiegenootje van je moeder (van Pedagogiek). Ze mailde de link door van je reisdagboek. Wat een bijzondere reis maak je! En geweldig dat je moeder even bij je langs is geweest, lijkt me. Ik wens je heel veel succes en plezier! Groetjes, Patricia uit Nederland

  • 31 Maart 2010 - 20:01

    Carla Huising:

    Hoi Nienke en Astrid. Wat bijzonder om te lezen en de foto's te zien. Ik reis zo een beetje mee. Ik vind Astrid zo moedig om alleen naar Nienke te reizen. Wat een mooi avontuur. Daar zullen jullie met veel plezier aan terug denken.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ethiopië, Addis Abeba

Nienke

Ik ben Nienke, 24 jaar en ik woon in Haarlem. Afgelopen zomer ben ik afgestudeerd als bewegingsagoog en psychomotorisch therapeut. Ik werk als invalkracht in de naschoolse - en vakantieopvang van het speciaal onderwijs. Maar nu ben ik in India! Hier werk en leef ik 3 maanden met 100 jongens (straatkinderen) die in het Don Bosco Boys Home wonen. Daarna reis ik nog 1,5 maand rond door Zuid India!

Actief sinds 12 Dec. 2009
Verslag gelezen: 554
Totaal aantal bezoekers 84204

Voorgaande reizen:

15 November 2015 - 23 November 2015

Ik ren voor Ethiopië

02 Oktober 2014 - 25 Oktober 2014

Trektocht door de Himalaya van Nepal

09 Februari 2013 - 23 Juni 2013

Op reis naar India

01 Juni 2012 - 09 Juni 2012

Circusproject in Roemenie

28 Augustus 2011 - 04 September 2011

Nienke fietst deTour for Life!

02 Januari 2010 - 02 Mei 2010

Nienke gaat naar Ethiopie

Landen bezocht: